Digital signatur hjælper nye virksomheder

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har succes med at uddele digital signatur til advokater, revisorer og banker. Med systemet tager det kun nogle få minutter at oprette et nyt selskab, og det har mere end hundrede iværksættere allerede benyttet sig af.

Advarsel: Det følgende er en succeshistorie om en offentlig styrelse, der har implementeret et IT-system med digital signatur, der gør det hurtigere, nemmere og billigere for erhvervslivet. Og det fungerer.

Siden september sidste år har Erhvervs- og Selskabsstyrelsen uddelt certifikater til digital signatur til hver tredje advokat i Danmark foruden en lang række advokatsekretærer, og de har allerede været flittigt i brug til at oprette nye selskaber for advokaternes klienter.

Centergaarden i Holbæk har oprettet mere end ti selskaber digitalt.

? Når folk har besluttet sig for at stifte virksomhed, skal det ofte gå hurtigt. Så kommer advokaten farende ud i forkontoret med beskeden: ?Nu er der skrevet under?, fortæller advokatsekretær Anne Bjergvang fra Centergaarden.

Det skal gå stærkt ? digitalt

Så udfylder hun papirerne, og det er det, der i dag sker direkte på skærmen i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens selskabsregister. En digital signatur som logon garanterer over for styrelsen, hvem hun er.

Det første, der sker, er, at hun reserverer virksomhedens navn og opretter en kladde med et password. Så kan hun ringe klientens revisor og bank op og give dem passwordet. Med deres digitale signatur kan de så gå ind på sagen i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens register og bekræfte, at værdierne er til stede som krævet. Hvis det er aktiver som biler, maskiner eller ejendomme, bekræfter revisoren, at de findes, og hvad de er værd. Er det rede penge, skriver banken under på, at pengene står på en nyoprettet konto i virksomhedens navn.

Slut med faxer og slut med at køre rundt med dokumenter.

? Når de elektroniske dokumenter er på plads, skriver jeg under med min digitale signatur, og så farer jeg tilbage til mødet mellem advokaten og klienten og siger: ?Nu er det registreret?, fortæller Anne Bjergvang.

Indtil videre har kun tre advokatsekretærer ud af Centergaardens 30 medarbejder fået digital signatur.

? Men vi har netop i dag besluttet, at alle skal have digital signatur. Så vi også kan bruge den til sikker kommunikation pr. e-mail, fortæller Anne Bjergvang.

Hun afviser, at det var besværligt at installere de digitale certifikater, også selv om hun var nødt til at læse et par manualer først. Og selv om man flere steder er nødt til at foretage en række indstillinger manuelt ? som for eksempel at sætte sikkerheden i browseren til høj.

Analog bestilling nødvendig

? Jeg brugte vel en lille formiddag på at sætte mig ind i det og bestille certifikaterne. Og så en anden formiddag på at installere dem på tre maskiner. I min hverdag bliver det sådan ind imellem en masse andre opgaver, siger advokatsekretæren med et smil.

Til gengæld kan man ikke undgå analog fax, kuverter, frimærker og underskrifter med kuglepen på papir, når man skal have en digital signatur.

? Jeg sidder lige op ad faxen, hvor bestillingerne på certifikater kommer ind, og den tikker lystigt i disse dage, fortæller afdelingsleder i TDC Internets certifikatafdeling, Morten Storm Petersen.

Det er TDC?s medarbejdercertifikater, som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har købt over Statens og Kommunernes Indkøbs Services (SKI) aftale. Og da en medarbejder underskriver digitalt på virksomhedens vegne, er TDC nødt til først at have en kontrakt med virksomheden, der udnævner en ansvarlig kontaktperson.

? Men vi arbejder på at udvikle et system, hvor man kan bestille de efterfølgende certifikater til virksomheden digitalt i en webbrowser, fortæller Morten Storm Petersen.

Digital signatur er vejen frem

Siden begyndelsen af 90?erne har Erhvervs- og Selskabsstyrelsen haft digitale systemer i kommunikationen med erhvervslivet, men efter indførelsen af digital signatur hos advokater, nogle få revisorer og nogle få medarbejdere, er det den vej, det skal gå i fremtiden.

? Hvis vi skulle fortsætte med digital forvaltning, skulle vi være helt sikker på, hvem der sidder i den anden ende, så digital signatur var nødvendigt, fortæller projektleder Thorbjørn Langkilde fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Han peger på, at næste projekt er at åbne mulighed for online-ændringer af selskabernes vedtægter ? og at få virksomhederne til at aflevere de lovpligtige regnskaber digitalt.

Enklere regnskab

? I dag står en af vores medarbejdere og scanner 100 til 200 sider ind for hvert regnskab, vi får, og så bliver de lagret i PDF-format. Hvis virksomhederne afleverede og underskrev dem digitalt, kunne man sammenligne regnskaberne, fordi så vil data automatisk komme ned i de rigtige felter fra begyndelsen af, forklarer han.

Men det kræver, at endnu flere revisorer erhverver sig en digital signatur. I dag har lidt over hundrede revisorer erhvervet sig en digital signatur.

I samarbejde med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen tilbyder Advokatsamfundet samt de to foreninger for henholdsvis registrerede og statsautoriserede revisorer en gratis digital signatur frem til den første maj. Derefter kommer de til at koste omkring halvtreds kroner. Så der bruges både gulerod og pisk for at lokke revisorerne til at bruge digital signatur.

? En del revisorer afleverer attester for de butikker, der har under 23 millioner kroner i omsætning, fordi de må holde åbent om søndagen. Og dem accepterer vi kun at modtage digitalt. Vi har fået en enkelt på papir, den sendte vi tilbage, fortæller Thorbjørn Langkilde.

Indtil videre har revisorerne fået en adgangskode med posten, men han regner med, at den funktion også overgår til digital signatur i løbet af sommeren.

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har valgt softwarebaserede såkaldte klasse II-certifikater fra TDC ? altså ikke kvalificerede certifikater, hvor medarbejderne skulle møde personligt op på posthuset og legitimere sig. Når virksomheden har underskrevet en aftale med TDC Internet, bestiller medarbejderen selv certifikatet, og TDC sender pin-koden i maskinkort, ligesom når man får nyt Dankort.

? Det ville have været for besværligt, hvis de skulle på posthuset og legitimere sig. Så tror jeg ikke, at vi havde fået det udbredt i samme grad, vurderer Thorbjørn Langkilde fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension