WAP er effektivt tekst-tv på mobiltelefonen, lyder meldingen nu fra teleselskaberne. Og hold så op med at snakke om, at WAP er lige så godt som internet, tilføjer de.
WAP som begreb er for længst gået af mode. Men at tro, at WAP er død, er at gøre regning uden mobiloperatørerne:
- Nu kalder vi det Mailplan, hvor erhvervskunderne får adgang til deres Notes eller Outlook via WAP. Vi vil ikke længere kommunikere teknologi, men hellere fortælle, hvad kunden kan bruge det til, siger markedsdirektør Steen Høgh, Sonofon, til Computerworld Online.
På det område oplever Sonofon en stigende efterspørgsel, der hænger sammen med udbredelsen af GPRS-terminaler, der giver langt hurtigere adgang til internet.
Mange af de store konsulenthuse har i øjeblikket travlt med at koble virksomhedernes IT-systemer sammen med medarbejdernes GPRS-telefoner, og her spiller WAP en afgørende rolle.
Lurepasser
Anvendelsen af WAP hos private brugere er til gengæld meget lille, og kritikken går ofte på, at det er for dyrt at wappe.
Normalt koster det almindelig mobiltakst på måske 1-2 kroner i minuttet, og så bliver det hurtigt dyrere at læse et par nyheder på WAP end at købe en hel avis.
Indtil videre lurepasser teleselskaberne, indtil de forskellige udbydere af indhold og underholdning har materiale parat til WAP-telefonerne. Først derefter kan det være, at markedsføringen af WAP tages op igen.
- Når indholdsleverandørerne har noget at sælge til kunderne, så bliver det for vores vedkommende interessant at hælde markedsføringskroner i WAP igen. Men ingen af os vil en gang til råbe "ulven kommer", når der reelt ikke er ret meget at komme efter på WAP-tjenesterne, siger Steen Høgh.
| Artikelserie om WAP Computerworld Online bringer i denne uge en række artikler om WAP. Hvad gik galt, hvad har telebranchen tabt, hvad kan WAP bruges til i dag? Har du et tip eller noget, du gerne vil have belyst, så skriv til journalist Jens Bertelsen. |
Generelt sætter Steen Høgh spørgsmålstegn ved, om danskerne i nær fremtid bliver interesserede i at hente mere avancerede tjenester hjem over mobiltelefonen. Hvem vil eksempelvis være interesserede i at betale for at modtage et videoklip, spørger han og giver selv et bud:
- Det kan være, at to procent af danskerne vil være interesserede i at se højdepunkter fra en fodboldkamp på deres terminal, og heraf er det måske kun halvdelen, der har en terminal, som kan modtage videoklip, gætter Steen Høgh.
Selvom WAP muligvis slet ikke har forspildt sine chancer endnu, er skuffelsen tydelig at spore hos teleselskabet:
- Vi havde håbet, at WAP ville få andelen af dataforbruget til at stige markant i forhold til taleforbruget i årene 2001 og 2002, siger Steen Høgh.
Finsk optimisme
Hos den bedst sælgende mærkevare inden for mobiltelefoner, Nokia, er optimismen klart i behold.
- WAP er stadig i en udvikling. Vi vil se flere tilpassede tjenester, for eksempel hvor WAP integreres med MMS (udvidet SMS med lyd og billeder, red.) og giver nem adgang til at hente ringetoner til mobiltelefonen, siger produktchef Tomas Chatzopoulos, Nokia Mobile Phones, til Computerworld Online.
- Fremtiden byder også på Push-WAP-tjenester, hvor telefonen eksempelvis selv henter informationer og advarer brugeren, uden at han først har logget på tjenesten, hvis kursen på en aktie når under en bestemt pris, fortsætter han.
At der ikke er nok attraktivt indhold, der kan få flere forbrugere til at bruge WAP-funktionen, vil Nokia ikke påtage sig ansvaret for.
- Nokias rolle har været at stille teknologien til rådighed i mobiltelefonerne og udviklingsværktøjerne, og så er det op til andre at udbyde indhold til WAP, siger Tomas Chatzopoulos.
Alle terminaler får WAP
Der er absolut ingen planer om at fjerne WAP fra mobiltelefonerne igen. I dag udvikles og målrettes terminalerne mod klart definerede segmenter, men det betyder ikke, at WAP fremover vil være forbeholdt terminaler til de forretningsfolk, der langsomt er ved at tage WAP til sig.
- Bortset fra modellerne 3310, 8210 og 8850/90 sælges alle Nokia-telefoner i dag med WAP,
og det har vi ingen planer om at lave om på. Alle nye terminaler, der kommer på markedet, vil have WAP, siger Tomas Chatzopoulos.
Nokia var sammen med Ericsson og Motorola med i den gruppe af virksomheder, der tog initiativet til WAP-protokollen. Også Tomas Chatzopoulos har lært at definere, hvad WAP helt nøjagtig skal bruges til:
- Det er vigtigt at fortælle kunderne, at WAP ikke handler om det internet, som man kender fra kontoret med en god skærm og et godt tastatur. Men WAP er attraktivt, når man ikke er i nærheden af sin computer, men alligevel har brug for at hente informationer, siger Tomas Chatzopoulos.