På hans hjemmeside fylder kontaktoplysningerne to skærmbilleder. Alt er med, herunder en række måder at kontakte Hans-Henrik Ohlsen på via hans mobiltelefon.
Han hører til den lille gruppe af danskere, der har taget WAP til sig. Blandt Computerworld Onlines læsere er der kun omkring 14 procent, der udnytter WAP-funktionen i deres mobiltelefoner.
- De fatter slet ikke, hvad de går glip af, siger Hans-Henrik Ohlsen om den store restgruppe, der enten kun sjældent bruger WAP eller slet ikke vil kendes ved den lille funktion.
| - Jeg prøvede engang at teste, hvor meget sælgere af mobiltelefoner ved om WAP. Det viste sig, at netop sælgerne nok er den største hindring for udbredelsen af WAP herhjemme, siger WAP-superbruger Hans-Henrik Ohlsen. |
- Jeg ser ikke WAP som noget enkeltstående. WAP skal bruges sammen med eksempelvis en internetopkobling eller et avisabonnement, siger Hans-Henrik Ohlsen.
Bedst til nyheder
Han bruger især WAP til at læse nyhedsoverskrifter, og hvis der er noget, der fænger, læser han hele artiklen, når han får adgang til en computer med internetopkobling.
Hans-Henrik Ohlsen har desuden oprettet en e-mail adresse, der kanaliserer beskederne direkte til hans mobiltelefon, når han er ude at rejse.
Udstyret er ikke prangende. Hans-Henrik Ohlsen bruger en Siemens S35i mobiltelefon, der for længst er udgået af Siemens-sortimentet, og en Psion Revo håndholdt computer med tastatur og en stor skærm.
Han er tilfreds med både hastighed og tilgængelighed og ser ingen grund til at investere i en ny mobiltelefon med GPRS.
Få minutter
Selvom Hans-Henrik Ohlsen kan betegnes som superbruger, bruger han relativt få minutter på WAP-tjenester.
- På en uge bliver det ikke til mere end 15-30 minutter, men det dækker over mange lynhurtige besøg, siger han.
Hans-Henrik Ohlsen beskæftiger sig professionelt med WAP som medredaktør på det internationale magasin Wireless Business & Technology, og han er ligeledes kontaktperson i Dansk Dataforenings erfaringsgruppe for trådløse teknologier.
- WAP-leverandørerne er meget dårlige til at markedsføre deres WAP-sider. Det gælder også hjemmesider, der blot som en ekstra service tilbyder informationer på WAP, siger Hans-Henrik Ohlsen, der også er utilfreds med den måde, telefonbutikkerne reklamerer for WAP.
- Jeg prøvede engang at teste, hvor meget sælgere af mobiltelefoner ved om WAP. Det viste sig, at netop sælgerne nok er den største hindring for udbredelsen af WAP herhjemme. Nogle blev direkte sure, hvis man spurgte ind til telefonernes WAP-funktioner, fortæller Hans-Henrik Ohlsen.
Men de fatter jo ikke, hvad de går glip af.