Teleselskaber sjusker med priser i udlandet

Det er næsten umuligt for kunderne i de fleste mobilselskaber at finde ud af, hvad det koster for dem at ringe på mobiltelefonen i udlandet. Teleselskaberne har priserne, men de er uhyre svære at finde på hjemmesiderne, lyder kritikken fra Forbrugerinformationen.

Det koster mange kroner i minuttet at gribe mobilen på ferierejsen og lige ringe hjem med en rapport fra fjerne himmelstrøg. Det ved de fleste mobilbrugere.

Imidlertid varierer prisen også alt efter, hvilket udenlandsk mobilselskab ens eget selskab har en roaming-aftale med. Det er en aftale om at benytte det udlandske mobilselskabs netværk som mellemstation for videresendelse af samtaler.

Priserne for de enkelte udenlandske mobilselskaber kender teleselskaberne, men de er yderst dårlige til at informere deres kunder om det. Det konkluderer Forbrugerinformationen i sit nyhedsbrev ? og det er skidt, da prisen for en samtale kan blive op mod ti kroner dyrere end normalt ? afhængig af selskabet.

Sonofon er duksen

Forbrugerinformationen har gennemgået de hjemlige mobilselskabers websteder for at undersøge, hvilke oplysninger der er lagt ud om prisen på udlandssamtaler og sms. Og her er det kun Sonofon, der sikrer fuld adgang til prisoplysningerne.

Selskabet har listet priser på samtaler og sms for alle selskaber i udlandet ? og listen er til at printe ud og tage med på ferierejsen. Lige præcis her fejler TDC, mener Forbrugerinformationen. Selskabet har også listet oplysningerne op, men gjort det teknisk umuligt at printe listen ud.

Modsat glimrer Orange, Telefona og Debitel ved helt at undlade at have oplysninger om udlandstaksterne. Eksempelvis benytter Debitel TDC?s aftaler med udenlandske selskaber, hvorfor selskabets kunder kunne finde tjekke priserne på TDC?s hjemmeside.

Men det oplyser Debitel bare ikke på sin hjemmeside til forskel fra Telmore, der også bruger TDC-aftalerne ? og oplyser det på sin side med henvisning til TDC.

Intet lovkrav

Forbrugerinformationen understreger dog, at teleselskaberne ikke overtræder nogle regler ved den dårlige information om udlandstaksterne.

Fuldmægtig i Telestyrelsen, Kristian Borten oplyser nemlig, at lige præcis udlandstakster ikke er omfattet af det oplysningskrav, som teleselskaberne almindeligvis er underlagt.

Selskaberne har kun oplysningspligt, hvilket betyder, at de skal fortælle om priserne, hvis en kunde ringer med et konkret spørgsmål.

Her finder du hele Forbrugerinformationens oversigt over samtalepriser og sms i 16 europæiske lande.

Her kan du læse, hvordan du slår din telefons automatiske valg af operatør fra. Er den funktion slået fra, kan du vælge den billigste operatør i landet, som du besøger, såfremt din mobiludbyder har aftaler med flere selskaber.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere