Teleselskaber sjusker med priser i udlandet

Det er næsten umuligt for kunderne i de fleste mobilselskaber at finde ud af, hvad det koster for dem at ringe på mobiltelefonen i udlandet. Teleselskaberne har priserne, men de er uhyre svære at finde på hjemmesiderne, lyder kritikken fra Forbrugerinformationen.

Det koster mange kroner i minuttet at gribe mobilen på ferierejsen og lige ringe hjem med en rapport fra fjerne himmelstrøg. Det ved de fleste mobilbrugere.

Imidlertid varierer prisen også alt efter, hvilket udenlandsk mobilselskab ens eget selskab har en roaming-aftale med. Det er en aftale om at benytte det udlandske mobilselskabs netværk som mellemstation for videresendelse af samtaler.

Priserne for de enkelte udenlandske mobilselskaber kender teleselskaberne, men de er yderst dårlige til at informere deres kunder om det. Det konkluderer Forbrugerinformationen i sit nyhedsbrev ? og det er skidt, da prisen for en samtale kan blive op mod ti kroner dyrere end normalt ? afhængig af selskabet.

Sonofon er duksen

Forbrugerinformationen har gennemgået de hjemlige mobilselskabers websteder for at undersøge, hvilke oplysninger der er lagt ud om prisen på udlandssamtaler og sms. Og her er det kun Sonofon, der sikrer fuld adgang til prisoplysningerne.

Selskabet har listet priser på samtaler og sms for alle selskaber i udlandet ? og listen er til at printe ud og tage med på ferierejsen. Lige præcis her fejler TDC, mener Forbrugerinformationen. Selskabet har også listet oplysningerne op, men gjort det teknisk umuligt at printe listen ud.

Modsat glimrer Orange, Telefona og Debitel ved helt at undlade at have oplysninger om udlandstaksterne. Eksempelvis benytter Debitel TDC?s aftaler med udenlandske selskaber, hvorfor selskabets kunder kunne finde tjekke priserne på TDC?s hjemmeside.

Men det oplyser Debitel bare ikke på sin hjemmeside til forskel fra Telmore, der også bruger TDC-aftalerne ? og oplyser det på sin side med henvisning til TDC.

Intet lovkrav

Forbrugerinformationen understreger dog, at teleselskaberne ikke overtræder nogle regler ved den dårlige information om udlandstaksterne.

Fuldmægtig i Telestyrelsen, Kristian Borten oplyser nemlig, at lige præcis udlandstakster ikke er omfattet af det oplysningskrav, som teleselskaberne almindeligvis er underlagt.

Selskaberne har kun oplysningspligt, hvilket betyder, at de skal fortælle om priserne, hvis en kunde ringer med et konkret spørgsmål.

Her finder du hele Forbrugerinformationens oversigt over samtalepriser og sms i 16 europæiske lande.

Her kan du læse, hvordan du slår din telefons automatiske valg af operatør fra. Er den funktion slået fra, kan du vælge den billigste operatør i landet, som du besøger, såfremt din mobiludbyder har aftaler med flere selskaber.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra QNAP

    QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

    QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job