JavaOne er andet end lange tekniske spor for hardcore Java-programmører. Det er også et samlingspunkt for Java-industriens aktører, der køber en stand på JavaOne Pavilion for at vise sig over for potentielle kunder.
Det gælder blandt andet det 15 mand store Århus-firma Trifork, der begår sig på markedet for J2EE-certificerede applikationsservere.
Det er blot anden gang, at Trifork udstiller på JavaOne. Og selvom en stand på konferencen koster 11.000 dollar for fire dage - knap 94.000 dansker kroner - er pengene givet godt ud, mener Triforks salgsdirektør, Mads Skak Olufsen.
- Her på konferencen møder vi lige præcis den målgruppe, vi gerne vil have fat i. Det kan enten være udviklere, der påvirker deres chefer i en bestemt retning eller IT-chefer, der selv står og skal købe en applikationsserver, siger Mads Skak Olufsen.
Markedet for applikationsservere er domineret af henholdsvis BEA og IBM, der til sammen har en markedsandel på 70 procent.
Firmaer som Oracle, HP, Sun, Pramati, Sybase og Trifork kæmper så om de sidste 30 procent af markedet.
Ifølge Triforks administrerende direktør, Jørn Larsen, har Trifork ikke problemer med at matche de andre firmaers tekniske niveau.
- Vi har syv programmører til at udvikle vores produkt, og de er hver især verdensklasse til lige netop det område de beskæftiger sig med. Lige meget hvor store de andre firmaer er, er deres udviklingsafdelinger ikke større end vores, siger Jørn Larsen.
Blev næsten købt op
For godt et år siden var Trifork tæt på at blive købt op af en stor unavngiven virksomhed.
Det eneste der manglede var hovedpersonernes signatur på kontrakten. Men det blev aldrig til noget, fortæller Jørn Larsen, der i dag er glad for den beslutning.
- I kontrakten stillede køberen nogle betingelser, som vi ikke kunne acceptere. De indebar bland andet, at vi ville hæfte personligt, hvis det gik galt med firmaet, fortæller han.
I dag er Trifork mindre interesseret i at blive opslugt af et større foretagende. I stedet er målet at opbygge en solid kundebase, hvilket ifølge Jørn Larsen ser lovende ud.
- I dag ser det faktisk meget mere lyst ud end for blot et år siden. De første fem kunder er allerede inden for rækkevidde, og så er det lykkedes en af vores nærmeste konkurrenter, at sælge deres produkt på licensbasis, siger Jørn Larsen.