Klog software forstår SMS-beskeder

Stadig flere mobilforbrugere kan skrive SMS-beskeder med topfart. Med intelligent software kan computere forstå indholdet af beskeden, selvom den er skrevet på almindeligt dansk og uden brug af sære forkortelser. Så bliver det pludselig nemt at bestille biografbilletter med mobiltelefonen.

"Stik mig lige to billetter til Panic Room i morgen i Herning".

Den venlige dame ved billetlugen skulle nok forstå beskeden, og det gælder også manden, der tager telefonen i biografens call center.

Men for en computer vil en så ordret besked ikke give mening, medmindre den har lært at forstå menneskets til tider farverige måde at udtrykke sig på.

Seks oplysninger per bestilling

IT-konsulentfirmaet Creuna står nu klar med et softwareprodukt, der forstår indholdet af en SMS-besked, selvom den er formuleret som i eksemplet ovenfor.

- Hvis man vil købe billetter til en biografforestilling, skal man normalt kende seks oplysninger, før bestillingen kan gennemføres: Filmens navn, dato, by, biograf, klokkeslæt og antal billetter, siger Søren Flint, der står bag projektet hus Creuna.

- Udfordringen består i at udvikle et system, der kan håndtere en SMS-besked, hvor oplysningerne indgår mere eller mindre nøjagtigt, fortsætter han.

Neuralt netværk

I eksemplet ovenfor skal systemet kunne udlede de fire oplyste informationer og i bedste fald gætte sig til, hvilken forestilling i hvilket Herning-biograf, der er tale om.

- Bagved i systemet ligger et neuralt netværk, som træner sig selv op til at blive bedre og bedre til at forstå meldingerne fra kunderne, siger Søren Flint.

Det betyder, at programmet lægger mærke til, hvis mange brugere skriver "kbh" og det senere i bestillingen viser sig, at der er tale om en biograf i København.

Dermed kobler programmet ordene "kbh" og "København" sammen, og fremtidige kunder kan nøjes med at skrive "kbh". Softwaren forstår sammenhængen.

Dygtige brugere

- Brugerne bliver også dygtigere og dygtigere. Man lærer hurtigt at udtrykke sig, så computeren forstår mest muligt af oplysningerne, siger Søren Flint.

I eksemplet vil brugeren få en SMS-besked retur med en oversigt over forestillinger med filmen Panic Room i Herning i morgen.

Dernæst skal brugeren skrive en besked med ordren "KØB" efterfulgt af koden for den ønskede forestilling. Det bekræfter computeren med en ny SMS med oplysning om pris og bookingnummer.

Betaling

Kombineret med det mobile betalingssystem fra Orange, der knytter kundens bankkontonummer sammen med SIM-kortet i mobiltelefonen, er det også muligt at betale for billetterne med det samme.

Det neurale netværk - eller den kunstige intelligens - ligger i en standard-softwareløsning fra den amerikanske virksomhed Autonomy, som Creuna er implementeringspartner hos.

Softwaren er i stand til at udlede sammenhænge fra selv meget tvivlsomme ordrer. Det spiller for eksempel ikke nogen rolle, om man staver filmens titel som "Panik" i stedet for "Panic".

Hvis brugeren kun kender navnet på en af filmens skuespillere, kan softwaren stadig trække den rette sammenhæng ud af SMS-beskeden, og brugeren kan afgive sin bestilling.

WAP ingen succes

Creuna har allerede leveret bookingsystemer til Nordisk Films Biografer, og her overvejer man nu at give kunderne mulighed for at bestille billetter med de intuitive SMS-beskeder:

- I øjeblikket tilbyder vi at sælge billetter via hjemmesiden, som oplever en stigning i omsætningen fra måned til måned, og via WAP, som til gengæld ikke er blevet nogen stor succes, siger marketingchef Michael Chalmer, Nordisk Films Biografer.

Indenfor de næste 2-3 uger venter han at kunne lancere et nyt og mere interaktivt bookingsystem sammen med Creuna.

SMS vinder

SMS-løsningen er ikke med fra starten, fordi kæden med ti biografer landet over lige vil se udviklingen inden for mobiltelefoner an, forklarer Michael Chalmer.

Hos Creuna erkender Søren Flint det pudsige i, at Nordisk Film-biografernes bookingservice via WAP kan være nemmere at bruge end løsningen med SMS-beskederne frem og tilbage:

- Men brugerne har valgt SMS-beskederne frem for WAP, og så er det også det, vi skal arbejde med, lyder det fra IT-konsulentfirmaet, der udover til biograferne også forsøger at afsætte det nye system til andre leverandører af immaterielle produkter, eksempelvis færgebilletter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Patent- og Varemærkestyrelsen

    Softwareudvikler

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv applikationsspecialist hos PET og gør en forskel med IT

    Københavnsområdet

    Aller Media A/S

    Salesforce Administrator & Application Specialist

    Uspecificeret arbejdssted

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job