Klog software forstår SMS-beskeder

Stadig flere mobilforbrugere kan skrive SMS-beskeder med topfart. Med intelligent software kan computere forstå indholdet af beskeden, selvom den er skrevet på almindeligt dansk og uden brug af sære forkortelser. Så bliver det pludselig nemt at bestille biografbilletter med mobiltelefonen.

"Stik mig lige to billetter til Panic Room i morgen i Herning".

Den venlige dame ved billetlugen skulle nok forstå beskeden, og det gælder også manden, der tager telefonen i biografens call center.

Men for en computer vil en så ordret besked ikke give mening, medmindre den har lært at forstå menneskets til tider farverige måde at udtrykke sig på.

Seks oplysninger per bestilling

IT-konsulentfirmaet Creuna står nu klar med et softwareprodukt, der forstår indholdet af en SMS-besked, selvom den er formuleret som i eksemplet ovenfor.

- Hvis man vil købe billetter til en biografforestilling, skal man normalt kende seks oplysninger, før bestillingen kan gennemføres: Filmens navn, dato, by, biograf, klokkeslæt og antal billetter, siger Søren Flint, der står bag projektet hus Creuna.

- Udfordringen består i at udvikle et system, der kan håndtere en SMS-besked, hvor oplysningerne indgår mere eller mindre nøjagtigt, fortsætter han.

Neuralt netværk

I eksemplet ovenfor skal systemet kunne udlede de fire oplyste informationer og i bedste fald gætte sig til, hvilken forestilling i hvilket Herning-biograf, der er tale om.

- Bagved i systemet ligger et neuralt netværk, som træner sig selv op til at blive bedre og bedre til at forstå meldingerne fra kunderne, siger Søren Flint.

Det betyder, at programmet lægger mærke til, hvis mange brugere skriver "kbh" og det senere i bestillingen viser sig, at der er tale om en biograf i København.

Dermed kobler programmet ordene "kbh" og "København" sammen, og fremtidige kunder kan nøjes med at skrive "kbh". Softwaren forstår sammenhængen.

Dygtige brugere

- Brugerne bliver også dygtigere og dygtigere. Man lærer hurtigt at udtrykke sig, så computeren forstår mest muligt af oplysningerne, siger Søren Flint.

I eksemplet vil brugeren få en SMS-besked retur med en oversigt over forestillinger med filmen Panic Room i Herning i morgen.

Dernæst skal brugeren skrive en besked med ordren "KØB" efterfulgt af koden for den ønskede forestilling. Det bekræfter computeren med en ny SMS med oplysning om pris og bookingnummer.

Betaling

Kombineret med det mobile betalingssystem fra Orange, der knytter kundens bankkontonummer sammen med SIM-kortet i mobiltelefonen, er det også muligt at betale for billetterne med det samme.

Det neurale netværk - eller den kunstige intelligens - ligger i en standard-softwareløsning fra den amerikanske virksomhed Autonomy, som Creuna er implementeringspartner hos.

Softwaren er i stand til at udlede sammenhænge fra selv meget tvivlsomme ordrer. Det spiller for eksempel ikke nogen rolle, om man staver filmens titel som "Panik" i stedet for "Panic".

Hvis brugeren kun kender navnet på en af filmens skuespillere, kan softwaren stadig trække den rette sammenhæng ud af SMS-beskeden, og brugeren kan afgive sin bestilling.

WAP ingen succes

Creuna har allerede leveret bookingsystemer til Nordisk Films Biografer, og her overvejer man nu at give kunderne mulighed for at bestille billetter med de intuitive SMS-beskeder:

- I øjeblikket tilbyder vi at sælge billetter via hjemmesiden, som oplever en stigning i omsætningen fra måned til måned, og via WAP, som til gengæld ikke er blevet nogen stor succes, siger marketingchef Michael Chalmer, Nordisk Films Biografer.

Indenfor de næste 2-3 uger venter han at kunne lancere et nyt og mere interaktivt bookingsystem sammen med Creuna.

SMS vinder

SMS-løsningen er ikke med fra starten, fordi kæden med ti biografer landet over lige vil se udviklingen inden for mobiltelefoner an, forklarer Michael Chalmer.

Hos Creuna erkender Søren Flint det pudsige i, at Nordisk Film-biografernes bookingservice via WAP kan være nemmere at bruge end løsningen med SMS-beskederne frem og tilbage:

- Men brugerne har valgt SMS-beskederne frem for WAP, og så er det også det, vi skal arbejde med, lyder det fra IT-konsulentfirmaet, der udover til biograferne også forsøger at afsætte det nye system til andre leverandører af immaterielle produkter, eksempelvis færgebilletter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere