Konsolkrigen raser - Gamecube svarer igen

Mindre end to uger før lanceringen af Gamecube i Europa vælger Nintendo at sænke prisen på spillekonsollen med 20 procent. Prisnedsættelsen er et modtræk til Microsoft, der fra på fredag sænker prisen på Xbox med 1500 kroner.

Krigen raser på markedet for spillekonsoller. Nintendo, der fredag den 3. maj sender Gamecube-konsollen på gaden i Europa, har netop annonceret, at konsollen kommer til at koste tyve procent mindre end først annonceret.

For mindre end en uge siden annoncerede Microsoft, at Xbox?en fra på fredag vil blive solgt for en vejledende udsalgspris på 2.499 kroner mod introduktionsprisen på 3.999 kroner.

Bergsala A/S, der distribuerer Nintendos Gamecube i Danmark, kan på nuværende tidspunkt ikke svare på, hvad den eksakte pris bliver i Danmark.

Men hvis man finder den store lommeregner frem og trækker 20 procent fra den hidtil annoncerede udsalgspris på 2.499 kroner, ender konsollen i omegnen af 2000 kroner.

Selvsikker Sony-distributør

Med de to prisnedsættelser venter mange nu spændt på et modtræk fra konsolkrigens ældste repræsentant, Sony Playstation 2, der sælges i butikkerne for 2.499 kroner.

De kommer imidlertid til at vente forgæves, oplyser Egmont Interactive, der distribuerer Playstation 2 i Skandinavien.

- Der bliver ikke noget modtræk til Nintendos prisnedsættelse, siger Allan Hansen, der er general manager i Egmont Interactive.

Han er overbevist om, at Sony nok skal vinde konsolkrigen.

- Vi har jo en meget stærk markedsposition i Danmark, hvor der står en Playstation i 20 procent af alle hjem. Vi har et fantastisk stærkt software-lineup og et meget stærkt brand, så vi mener, at vi har det, der skal til, siger Allan Hansen.

Han oplyser, at Egmont Interactive har en målsætning om at sælge omkring 400.000 Playstation 2-konsoller i Danmark i løbet af 2002. På nuværende tidspunkt er der solgt cirka 150.000.

Når Gamecuben i slutningen af næste uge bliver lanceret på det danske marked, bliver det sammen med omkring 20 spiltitler. Nintendo lover sågar, at det tal vi stige til 50 titler midt på året.

Da Xbox?en blev sendt på markedet i marts måned, var det ligeledes med omkring 20 spiltitler i bagagen. Ifølge Computerworld Onlines oplysninger, regner Microsoft med at have omkring 40 spiltitler i handlen midt på året.

Til sammenligning findes der i dag 250 spiltitler til Playstation 2, der blev lanceret i Danmark 24. november 2000.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil