Klager over fugtige mobiltelefoner afvist

To afgørelser fra Forbrugerklagenævnet betyder, at forbrugerne ikke kan få erstattet fugtskadede mobiltelefoner. Forbrugerrådet protesterer og siger, at en mobiltelefon ikke skal gå i stykker, bare fordi man holder den i en svedig hånd.

Mobiltelefoner er særdeles følsomme overfor fugt, også i små mængder.

Men da der er tale om et generelt problem med mobiltelefoner, dækker reklamationsretten ikke. Det har Forbrugerklagenævnet netop afgjort, efter at have behandlet to klagesager, skriver Forbrugerinformationen i sit nyhedsbrev tirsdag.

Både Forbrugerrådet og Forbrugerinformationen protesterer imod afgørelsen og fastholder, at fugtskader på telefonerne sagtens kan opstå ved helt normal brug.

Følsomme overfor salt

- I mange tilfælde skyldes fugtskaderne ikke forkert brug, men en konstruktionsfejl. Der er for eksempel telefoner, der ikke kan tåle, at man holder dem i en svedig hånd. Telefonerne er for dårligt beskyttet mod de salte, der findes i ganske almindelig sved. Derfor er det problematisk, at fugtskadede telefoner falder udenfor reklamationsretten, sigere John Møller fra Forbrugerinformationens laboratorium til nyhedsbrevet.

I december gennemførte Forbrugerinformationen en fugttest af mobiltelefoner, hvor modellerne Nokia 3310, 3330 og 6210, Motorola V66 og Siemens SL 45 døde helt ud.

Ingen af de fem testede Ericsson-modeller døde, men flere af de overlevende mobiltelefoner havde problemer med displayene, skriver Forbrugerinformationen.

Relevant link:

Forbrugerinformations nyhedsbrev

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse