Trods spændende modeller i butikkerne er Sony Ericssons markedsandel på mobiltelefoner nu helt nede på 6,4 procent målt på globalt plan.
Vinderen er fortsat Nokia, hvis markedsandel i første kvartal blev øget en smule fra 34,4 procent sidste år til 34,7 procent i år, men salget af telefoner faldt med 2,9 procent for den finske koncern.
Det viser nye kvartalstal fra analysefirmaet Gartner Group, der også beretter om et samlet fald i salget af mobiltelefoner på fire procent til i alt 93,8 millioner mobiltelefoner.
Størst fremgang har Samsung, der har øget sin markedsandel fra 6,2 til 9,6 procent og sit salg med hele 48,6 procent til ni millioner mobiltelefoner.
Motorola fortsat toer
Gartner Group antager, at Samsungs vækst skyldes held til at fremstille gode forbrugerprodukter under hensyntagen til de forskellige teknologier, der anvendes på forskellige markeder.
Også Siemens har fremgang i salget på over 24 procent, hvilket har givet en markedsandel på næsten ni procent.
Fremgangen for den tyske koncern skyldes et aggressivt tiltag i Nord- og Sydamerika.
Motorola bevarer sin position som verdens næststørste leverandør af mobiltelefoner med en markedsandel på 15,5 procent, der er omkring to procentpoint højere end sidste år. Motorola solgte 14,5 millioner mobiltelefoner i første kvartal.
Største fald oplever de resterende mobilproducenter, der også omfatter Alcatel. Deres markedsandel faldt fra 39 procent til 25 procent i første kvartal.
Den generelle tilbagegang i markedet skyldes ifølge Gartner Group, at forbrugerne tvivler på, at nye funktioner til blandt andet datatransmission er interessante nok til at retfærdiggøre en udskiftning af den gamle telefon.
Nedgangen ses især i Vesteuropa og Sydamerika, mens de asiatiske markeder - undtagen Japan - stormer frem med kvartalsvise vækstrater på 12 procent.
Anslået salg af mobiltelefoner til slutbrugere (tusinder)
| Firma | 1. kvartal 2002 salg | 1. kvartal 2002 andel (%) | 1. kvartal 2001 salg | 1. kvartal 2001 andel (%) | Vækst (%) |
| Nokia | 32.531 | 34,7 | 33.506 | 34,4 | -2,9 |
| Motorola | 14.533 | 15,5 | 13.225 | 13,6 | 9,9 |
| Samsung | 9.030 | 9,6 | 6.076 | 6,2 | 48,6 |
| Siemens | 8.229 | 8,8 | 6.633 | 6,8 | 24,1 |
| Sony Ericsson | 6.009 | 6,4 | N/A* | N/A* | N/A* |
| Andre | 23.424 | 25,0 | 37.987 | 39,0 | -38,3 |
| Total | 93.755 | 100,0 | 97.427 | 100,0 | -3,8 |
* Note: Sony Ericsson eksisterede ikke i første kvartal 2001. Salget til slutbrugere fordelte sig med 1,9 millioner enheder til Sony og 6,4 millioner enheder til Ericsson
Kilde: Gartner Dataquest (Maj 2002).