Få mere ud af dine kunder

Det er dyrt at være teleselskab og servicere kunderne både via nettet, over telefonen, med post og med personlig kontakt i en butik. Ny software fortæller virksomheden, hvordan det bedst kan betale sig at satse i forhold til hver enkelt kunde.

Se nøjagtigt, hvad det koster at lade en kunde ringe til dit call center. Og i forhold til, hvis hun sendte dig en mail i stedet.

Softwarefirmaet SAS Institute har specialiseret sig i analytisk software, som trækker data ud af virksomhedens eksisterende IT-systemer.

Firmaet lancerede torsdag et nyt modul til sine programmer, der understøtter den såkaldte aktivitetsbaserede omkostningsstyring.

Begrebet er kendt fra regnskabsverdenen og går ud på, at man i stedet for at se på sine samlede serviceomkostninger kan splitte oplysningerne op på kryds og tværs og modellere med tallene.

Overskud per kunde

Som eksempel kan man vurdere konsekvensen af, at et teleselskab lukkede alle sine servicebutikker, og i stedet valgte at ekspedere over telefonen eller internet.

Softwaren kan derefter beregne nøjagtigt, hvad overskuddet bliver på hver enkelt kunde, afhængig af hvordan man vælger at servicere hende.

Hjernen bag softwaren kommer fra firmaet ABC Technologies, som SAS købte i marts måned.

SAS har afprøvet den aktivitetsbaserede omkostningsstyring hos nogle kunder, der oplevede nogle overraskende resultater.

For eksempel viste det sig i flere tilfælde, at en kunde, der har adgang til firmaet gennem tre kanaler, omsætter for op til fem gange så meget som den kunde, der kun bruger én kanal - for eksempel telefonen.

Dermed kan det altså sagtens betale sig at vedligeholde tre kanaler, trods de øgede omkostninger, sagde SAS ved lanceringen af softwaren.



Vil du vide mere om SAS Institute?

NewsScanner overvåger 300+ medier

Prøv gratis i 30 dage.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S