Avatar billede KurtOA Praktikant
17. februar 2015 - 15:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Validering med opslag - flere kolonner

Jeg har en regnskabsfil / excelfil
hvor jeg i ét ark har en kontoplan bestående af en kolonne med kontonumre - og en kolonne med kontonavne.
Jeg vil gerne bruge denne kontoplan i et andet ark til kontering hvor man vha datavalidering skal vælge et kontonummer.
Men - når jeg bruger listen som datavalidering kan man kun vælge selve kontonummeret.....
Findes der en måde hvor man kan vælge at man kan se BÅDE kontonummer og kontonavn, men hvor det alligevel kun er kontonummeret der indsættes?
mvh
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. februar 2015 - 16:10 #1
Hvis du har kontonumre startende i A2 og kontonavne startende i B2, så indsæt i C2: =A2&" "&B2
Kopier nedad så langt som nødvendigt og navngiv området C2:C(n) "Konto".
Brug navn "Konto" i Valideringsværktøjet.
Avatar billede KurtOA Praktikant
17. februar 2015 - 16:15 #2
hej xl-Enthuasiast ;-)

Denne løsning er jeg allerede opmærksom på
- og måske desværre nødt til at bruge ;-(
Men - med et kontonr "1000" og kontonavn på "Indtægter, kontingenter" bliver det "1000 Indtægter, kontingenter" som så bruges i valideringen og som vælges til cellen. Det jeg håbede at nogle havde en idé til er, at brugeren når han skal vælge se "1000 Indtægter, kontingenter"
- men at der kun skrives "1000" i den validerede celle.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. februar 2015 - 16:17 #3
Hvis du kun vil vise nummeret i valideringsboksen og kontonavnet for eksempel i cellen til højre for, må du bruge noget LOOKUP-teknik.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. februar 2015 - 16:27 #4
Så du ikke det jeg skrev i #3?
Avatar billede KurtOA Praktikant
17. februar 2015 - 16:38 #5
Hej xl-Enthusiast:
Jeg forstår ikke din kommentar i #4 om at se det du skrev i #3 ?

Jeg bruger idag allerede LOPSLAG til at vise kontonavnet i cellen ved siden af valideringscellen. Men - det er jo først NÅR man har valgt en værdi i dropdownboksen at det vises. DEt jeg godt kunne tænke mig var at man ved valget kunne se både nummer og tilhørende tekst. ;-)

mvh
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. februar 2015 - 16:51 #6
Må indrømme, at jeg ikke er med. Tror ikke jeg har mere at byde på.
Avatar billede KurtOA Praktikant
17. februar 2015 - 18:07 #7
Det er helt Ok
Det kan måske ikke løses på nogen smartere måde ;-(

Tak for forsøget !

Men jeg lader lige mit spm. stå lidt og ser om andre evt byder ind
mvh
Avatar billede KurtOA Praktikant
17. juni 2015 - 08:13 #8
Lukker spm ;-)