Avatar billede Boyz Nybegynder
10. marts 2015 - 12:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg bare bruge en anden strømforsyning?

Hej,

strømforsyningen til min Sonos Bridge er stået af.
På selve strømforsyningen står der:
100-240v
50/60Hz
0,3 A
5V
2A

Jeg har en anden strømforsyning liggende med samme stik - på den står der:
200-240v
50/60Hz
0,6A
12V
2A

Kan jeg bare bruge den i stedet, eller vil min Bridge dø helt, hvis jeg bruger den, når værdierne ikke er ens?
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2015 - 12:42 #1
volt er ligemeget, det er det som den kan yde.

men du må ikke overskride Ampere!
ej heller 5/12 volt

så sæt den ikke til!

du skal ha samme ampere og den 5/12 volt angivelse:
0,3 A
5V
2A
Avatar billede t-bee Novice
10. marts 2015 - 13:49 #2
@sidwave: Spændingen (Volt) er bestemt ikke ligemeget, den skal have samme værdi.
@Boyz: Du kan ikke bruge den anden strømforsyning du har, den har en alt for høj spænding (12V, du skal bruge 5V).
Generelt behøver du ikke bekymre dig så meget om hvad strømforsyningen kræver (200-240V, 50/60Hz, 0,6A), hvis du har brugt den i en dansk stikkontakt tidligere, men det interessante er hvad den kan levere.
Spændingen vil altid være den samme, så en 12V strømforsyning leverer 12V, men strømmen (Ampere) er et udtryk for hvad strømforsyningen maksimalt kan levere af energi, så hvis forsyningen kan levere 10 ampere, men du kun bruger 2, så er det ikke noget problem.
Til sidst skal man være opmærksom på at de fleste forsyninger leverer DC, men nogle leverer AC, det er vigtigt at forsyningen leverer det samme som apparatet forventer.
Avatar billede Boyz Nybegynder
10. marts 2015 - 14:30 #3
Har fundet en anden så - på den står der:
100-240v
50/60Hz
0,7A
5V
3A

Både indput og output Ampere er højere end på den originale:

0,3A vs 0,7A
2A vs 3A

Men hvis jeg har forstået det korrekt, så kan jeg bare bruge den?
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2015 - 16:34 #4
Enig med #2
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2015 - 17:43 #5
Kan tilslutte mig det t-bee skriver i #2
Avatar billede Boyz Nybegynder
11. marts 2015 - 06:44 #6
Det er helt fint, at i alle er enige med #2 :-)

Men har jeg forstået det korrekt, at jeg kan bruge den strømforsyning, jeg har beskrevet i #3?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. marts 2015 - 09:57 #7
Ja hvis den sender den samme type spænding ud på den sekundære kreds. Du skal være sikker på at dette er ens. Det bør stå om det er ac (vekselspænding) eller dc (jævnstrøm) den sender ud.

Vil formode det er jævnstrøm den skal sende. Du kan se dette på forsyningen til Sonos apparatet. Jævnstrøm vises som en lige streg typisk.
At den forsyning du har fundet yder 3A på den sekundere kreds betyder ikke noget når volt er 5. Den vil blot ikke blive så belastet, og derved have lettere ved at holde.