Avatar billede Ialocin Novice
15. marts 2015 - 18:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dollarkursen - går den kun op fra nu af ?

Hej Valutaeksperter

Vi står foran en længere rejse til USA til sommer ...

Spørgsmålet er blot:
Skal vi handle dollar nu eller ser trenden ud til, at den (dollaren) kan ske at falde over de næste 2 måneder ??

Mvh Ialocin
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2015 - 19:01 #1
de næste 15 mdr tæsker den europæiske centralbank € ud til obligations opkøb. I den til (eller i hver fald de første 12 mdr) vil $ stige . Derefter vil dem der spekulere i kurser, tage højde for, at €-indkøb stopper, og så vil der ske et skred med faldende $.
$ vil kommer over € i 2015.
Avatar billede acore Ekspert
15. marts 2015 - 21:50 #2
Hvis nogen med nogenlunde sikkerhed kan forudsige $ kursen, kan de blive umådeligt rige.

claes57' argumenter er der ikke noget i vejen med, men virkeligheden er ikke altid så forudsigelig.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2015 - 22:13 #3
nuværende kurs = logik kendt af banker og andre store finansielle aktører (nuværende kendt information)

Medmindre du har noget insider information som ikke er offentligt kendt eller du ved mere om økonomi end banker og andre store finansielle aktører, så er nuværende kurs en god middelværdi for forventningen til den fremtidige kurs.

Baseret på den historiske udvikling så må der være rimelig stor spredning på forventningen til den fremtidige kurs.

Så reelt er det vel et spørgsmål om din risiko-version.

----

Men jeg forstår slet ikke problem-stillingen. Du betaler vel fly-rejsen i danske kroner (har måske endda allerede gjordt). Og 95% af de penge du skal bruge i USA skal vel på Visa/MasterCard og bliver først vekslet ved brug.
Avatar billede Ialocin Novice
15. marts 2015 - 23:47 #4
Tak for respons til alle.

Til Arne V ... du er inde på noget, jeg selv har tænkt over, men ikke helt fattet ?
Du har ganske ret fly og autocamper er betalt hjemmefra i danske penge.
Hvordan omkring lommepengene via Visa/Mastercard .... Her er jeg i tvivl ?

Du skriver at de først bliver vekslet ved brug, hvordan skal det forståes på godt dansk.
Hvis jeg køber for 200 USD på kortet er det vel ikke helt ligegyldig om kursen er 7,05 eller 9,00.
Bliver jeg ikke trukket de 200 USD x kursen ... eller hva' ?

Mvh Nicolai
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2015 - 00:56 #5
Du swiper dit kort i en eller anden butik i USA og det bliver saa omsat til kroner udfra kursen den dag (eller maaske et par dage senere, naar den er komet igennem systemet).

Pointen er at du ikke kan goere noget ved den kurs nu.
16. marts 2015 - 01:51 #6
Så har du jo stadig den gammeldags mulighed, HVIS du tror dollerkursen vil stige OG du vælger at spille på det, at veksle nu og satse på at betale så meget som muligt kontant.  Den mulige gevinst skal så selvfølgelig opvejes af risikoen ved at rejse rundt med store beløb i kontanter.  (Og efter snart 40 år som udenlandsdansker kan jeg stadig huske Storm P der siger, at det er svært at spå, især om fremtiden.)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2015 - 02:16 #7
Veksle kontanter nu:

fordele:
- gevindst hvis dollar stiger

ulemper:
- tab hvis dollar falder
- stoerre risiko for tyveri
- uheldigt signal at sende (hvis man betaler med kontanter saa tror folk at ens oekonomi er saa daarlig at man ikke kan faa et credit card)
- hvis beloebet er meget stort kan der blive problemer ved indrejse
16. marts 2015 - 12:02 #8
Det kan jo også være, hvis man betaler kontant, at man bliver behandlet med respekt, fordi modtageren tror man er en mafioso eller terrorist der ikke vil kunne spores.  (Eller har jeg læst for mange kriminalromaner?)
Avatar billede finb Ekspert
16. marts 2015 - 14:03 #9
Du bliver rig, den dag du kan forudsige kursen
Avatar billede Ialocin Novice
17. marts 2015 - 08:20 #10
Hej Alle

Tak for input til alle.

Det korte af det lange må være, at ingen ved, hvad i morgen bringer ... og vi må bide i æblet og håbe, at det ikke er alt for surt :o)

Jeg går med Arne´s argumentation omkring fordele og ulemper.
Send et svar så pointene sendes afsted.

Mvh Nicolai
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2015 - 02:53 #11
svar