Avatar billede terib Nybegynder
01. maj 2015 - 10:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lægge tal sammen fra forskellige kolonner

Hej - undskyld overskriften men jeg havde svært ved at lave en rammende beskrivelse.

Jeg har 5 gange 2 kolonner i et ark. Den venstre kolonne indeholder tal der repræsenterer ugenumre - og den højre viser et antal.

Nu vil jeg grene have lagt alle tal fra højre kolonne sammen som står ud for uge 10 - f.eks. og så fremdeles. Det vil sige at jeg gerne vil komme frem til at have 2 kolonner som viser uge 1 giver så meget, uge 2 giver så meget, uge 3 giver så meget...og så fremdeles. Ugen numrene fra de 5 x 2 kolonner står ikke i samme rækkenr så det er derfor jeg har et problem :-)
Håber jeg har været klar i spyttet - ellers spørg.
God dag - og på forhånd tak.
Avatar billede store-morten Ekspert
01. maj 2015 - 11:26 #1
Kolonne A: Uge nr. der skal lægges sammen
Kolonne B: Tal der skal lægges sammen
Kolonne C1 til C52: 1, 2, 3........
D1: =SUM.HVIS($A$1:$A$100;C1;$B$1:$B$100) fyld ned til D52
Avatar billede natkatten Mester
01. maj 2015 - 11:28 #2
Store-Morten kom først med SUM.HVIS formlen. I dette eksempel har jeg også lavet en løsning baseret på en matriksformel:

http://gratisupload.dk/f/8rfh8q8zrr/
Avatar billede terib Nybegynder
01. maj 2015 - 11:56 #3
Hej
Tak for svar, omend jeg er ikke sikker på at jeg har fået forklaret mit problem godt nok.
Jeg prøver lig og se om jeg kan illustrere det med 3 gange 2 kolonner.
U=uge og A=antal
U-A-U-A-U-A

Resultatet skal blive Uge 2 bliver 6, Uge 3 bliver 7

Håber det er godt nok - tak
Avatar billede natkatten Mester
01. maj 2015 - 12:15 #4
Min matriksformel var fejlagtig, fordi den også summerer ugenumrene, men jeg mener nu, at både Store-Mortens og min SUM.HVIS fungerer. Det er lidt omstændeligt, og kan givetvis laves smartere, men hvis dine eksempelværdier starter i celle A2, så ser formlen således ud:

I denne har jeg sat uge 1 i celle M2 og formlen i celle N2. Kan blot kopieres nedad ift. det antal uger, du ønsker at vise summen på:

=SUM.HVIS($A$2:$A$200;$M2;$B$2:$B$200)+SUM.HVIS($C$2:$C$200;$M2;$D$2:$D$200)+SUM.HVIS($E$2:$E$200;$M2;$F$2:$F$200)

NB: Uge 3 bliver 11!
Avatar billede natkatten Mester
01. maj 2015 - 12:17 #5
Og her med tvunget linjeskift så det vises korrekt:

=SUM.HVIS($A$2:$A$200;$M2;$B$2:$B$200)
+SUM.HVIS($C$2:$C$200;$M2;$D$2:$D$200)
+SUM.HVIS($E$2:$E$200;$M2;$F$2:$F$200)

Den summerer ned til række 200. Dette kan du tilpasse efter behov.
Avatar billede terib Nybegynder
01. maj 2015 - 13:27 #6
Hej igen
Det funker...jeg skulle lige tilpasse det til mit ark, og forstå den med celle M2 :-)

Tusind tak for hjælpen.

Læg venligst et svar, så får du point.

Fortsat god weekend.

NB - og ja uge 3 blev 11... var lige lidt hurtig.
Avatar billede natkatten Mester
01. maj 2015 - 13:35 #7
Morten du var først, så du skal have pointene.
Avatar billede store-morten Ekspert
01. maj 2015 - 13:59 #8
Lidt nemmere at fostå:

=SUM.HVIS(A:A;1;B:B)

Summere kolonne B hvis der er et 1 tal i kolonne A

5 x 2 kolonner
=SUM.HVIS(A:A;1;B:B)+SUM.HVIS(C:C;1;D:D)+SUM.HVIS(E:E;1;F:F)+SUM.HVIS(G:G;1;H:H)+SUM.HVIS(I:I;1;J:J)

Denne formel kan ikke fyldes ned, derfor henvises (1) til en celle med uge nr.

Og man bør ikke bruge hele kolonner (A:A) og (B:B)
men begrænse til et område ($A$2:$A$200) og ($B$2:$B$200)

=SUM.HVIS($A$2:$A$200;$M2;$B$2:$B$200)    Uge Nr. 1 i M1
Avatar billede terib Nybegynder
01. maj 2015 - 17:38 #9
Tak for hjælpen begge. Det var super.
God weekend til jer begge.