Avatar billede jetobi Juniormester
04. juli 2015 - 16:27 Der er 1 kommentar

VPS unoeuro, kan ikke aflæse ÆØÅ i url

Hej Eksperter. Står i den knibe, jeg har flyttet min webshop over på en VPS ved unoeuro. Jeg har parrels Plesk på, så det er nemt nok lige at gå til.

Det eneste problem er, da jeg flyttede filerne, var der mange af mine billeder der hedder eksempel: oral_b_eltandbørste_crossaction_pro_5000_2-150x150.jpg

Problemet er bare min VPS ikke kan aflæse ø i tandbørste så mange af mine billeder er væk, og kan ikke vises, selvom de ligger på serveren. Hvad kan man gøre ved denne fejl?

Kan man lave UFT om på vps'en?

Mvh Jesper Kaae
Avatar billede KHHP Juniormester
05. juli 2015 - 10:52 #1
Umiddelbart lyder det som om at den kører efter en_US UTF8. Dette skal laves om i det bagvedliggende operativ system således at du får da_DK-latin1 og da_DK-UTF8.
Generelt anbefaler jeg at man ikke benytter danske bogstaver såsom æøå og heller ingen mellemrum i filnavne.

Jeg har netop set dette problem når man kommer fra f.eks. Apache/PHP hosting på windows og så flytter over på et system der kører Linux med Apache/PHP.
Problemet ligger i at det ikke er alle hosting udbydere der er lige gode til at få opsat deres server korrekt i forhold til det land den benyttes i. Det betyder at en windows server sagtens kan køre med æøå og mellerum i filnavne, men så snart du bliver flyttet over på en linux server, så har de måske glemt at skifte fra en-US til da-DK, hvilket betyder at den ikke kender æøå.

Nu ved jeg ikke hvor meget kontrol du selv har over din VPS, og det bagvedliggende OS, men jeg ville nok kontrollere at den rent faktisk bruger dansk lokalisering.