Avatar billede arnbjerg Nybegynder
21. juli 2015 - 14:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering

Hejsa
Jeg er i gang med at lave en ugeplan, hvor jeg har en celle som indeholder datoen for mandag i uge 1. Jeg finder - udfra datoen - danske helligdage og laver betinget formatering så disse (celler) bliver farvet grå. Det virker helt perfekt, men problemet er, at jeg gerne vil have skrevet navnet på helligdagen i cellen - altså uden at skrive en formel i cellen (for denne skal kunne udfyldes uden at overskrive en formel). Er det muligt at lave en betinget formatering, som skriver en formel i cellen når betingelsen er opfyldt? Hvis ikke, er der så en anden måde at komme om ved det på - evt. ved hjælp af VBA?
Avatar billede supertekst Ekspert
21. juli 2015 - 14:21 #1
Lidt forskellige muligheder: http://www.eksperten.dk/spm/996265
Avatar billede arnbjerg Nybegynder
21. juli 2015 - 15:01 #2
Tak 'supertekst', men jeg kan ikke se, at der er noget jeg kan bruge. Jeg søger en slags formateret betingelse så jeg ikke skal skrive formlen i cellen og jeg kan kun se, at vedkommenden søger noget som finder søndage....? Det er ikke det jeg er interesseret i :-)
Avatar billede natkatten Mester
21. juli 2015 - 15:22 #3
Lavede denne for nogle år siden. Ville måske lave den lidt anderledes i dag, men er et bud på at adressere dit ønske (uden at benytte VBA):

http://gratisupload.dk/f/8snjtf3vyi/
Avatar billede arnbjerg Nybegynder
21. juli 2015 - 16:05 #4
Tak igen, men du har jo formler i cellerne... Jeg ønsker en tom formateret celle ala betinget formatering. Det er nok ikke muligt, men kunne være et udviklingsforslag til Microsoft :-)
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
21. juli 2015 - 17:45 #5
prøv om det er noget i denne retning:
http://gratisupload.dk/f/8snnryg3cr/
Avatar billede arnbjerg Nybegynder
21. juli 2015 - 19:36 #6
Hej 'bjarnehansen'. Tak for dit svar, men jeg søger noget som henter teksten uden at der er en formel i cellen. Jeg kan selvfølgelig lave en 'update' knap, men jeg vil helst have at det opdateres automatisk.
Avatar billede arnbjerg Nybegynder
22. juli 2015 - 15:13 #7
Hej med jer
Jeg har løst 'problemet' ved at lave en makro på den celle som indeholder startdatoen for planen og makroen aktiveres når cellen ændres. Løsningen er ikke helt perfekt, for makroen skal naturligvis køre og det ser ikke super elegant ud, men jeg har så lavet en lille popup som siger noget i retning af 'Helligdage bliver nu opdateret. Vent venligst, dette kan tage et øjeblik'
Jeg glæder mig dog til at man får mulighed for at sætte en formel i både regel og resultat når man laver en betinget formatering :-)
22. juli 2015 - 15:46 #8
Jeg synes, du blander tingene lidt sammen.

Betinget formatering påvirker ikke indholdet i cellerne - kun hvordan de præsenteres (formateres).

Ændringer af celleindhold kan foretages på så mange andre måder, som du selv nævner f.eks. ved hjælp af en makro.

Sådan tror jeg, at vi er mange der ønsker, at det også vil være fremover.