Avatar billede ole_viller Mester
21. juli 2015 - 22:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Efter festen: Hvem skylder hvem hvor meget

Fire søskende arrangerer en fætter-kusine-fest. Alle - eller måske kun nogle - lægger penge ud til af dække udgifterne til festen.
Bagefter skal alle udgifter deles ligeligt. Det er let at regne ud.

Resultatet indskrives i område A1:B4 I A1:A4 står navnene på de fire søskende: asger, bo, carla og daniel.
Udfor hvert navn - område B1:B4 - står, hvor meget hver enkelt skal betale eller have tilbage. Et positivt tal betyder, at man skal have penge tilbage; et negativt at man skal betale. Summen af B1:B4 er selvfølgelig 0 (nul).

Jeg kunne godt tænke mig nogle formler, der regner ud, hvem der skal overføre/betale hvor meget til hvem . . . Det maksimale antal overførsler må være tre !!!

Jeg har lige stået for regnskabet til netop en fætter-kusine-fest. Det var selvfølgelig let at regne ud "i hånden", når vi ikke var flere end fire til at dele udgifterne. Derfor er jeg lidt fedtet med point'ene - det er mest for "sportens skyld". Så der er ikke noget, der haster.

Venlig hilsen
Ole Viller, Raders
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. juli 2015 - 19:41 #1
Kan du ikke uploade en fil med et eksempel?
Avatar billede ole_viller Mester
23. juli 2015 - 15:02 #2
Der er en fil her.
I den svarer områderne ikke til formuleringen i mit spørgsmål. Men det er meget simpelt:
Jeg synes, det ville være cool, hvis udregningerne i skema 3 kunne ske automatisk

http://gratisupload.dk/f/8so8pd8lvi

Venlig hilsen
Ole Viller, Randers
Avatar billede janvogt Praktikant
05. august 2015 - 15:00 #3
Det er lettere kompliceret - der er jo også flere forskellige betalingskombinationer.

Men en sjov opgave, som jeg tidligere har leget med.
Jeg har opdateret dit ark.
Har du en mail, så kan jeg sende det?
Avatar billede ole_viller Mester
06. august 2015 - 08:23 #4
Hej Jan.
Så vidt jeg kan regne ud, må der være syv forskellige kombinations-muligheder:

m1-b3-n0
m1-b2-n1
m1-b1-n2
m2-b2-n0
m2-b1-n1
m3-b1-n0
m0-b0-n4

(Ex. m1-b2-n1 betyder 1 modtager penge, 2 betaler og 1 er neutral - altså vedkommendes regnskab går lige op) . . .

Du er meget velkommen til at sende mig en revideret fil til ov@aarhus.dk

Det vil jeg glæde mig til.

Venlig hilsen
Ole Viller,
Avatar billede janvogt Praktikant
06. august 2015 - 09:29 #5
Ja, det ser rigtigt ud.
Men nu tænkte jeg mere på, hvem der betaler til hvem.
Som du skriver, er det rigtigt, at der maks er 3 overførsler, men disse overførsler kan sammensættes på i hvert fald 2 forskellige måder.

Jeg sender dig arket, hvor "skema 3" opdateres automatisk.

Mvh
Jan
Avatar billede janvogt Praktikant
06. august 2015 - 10:11 #6
svar