Avatar billede unknown_someone Juniormester
14. august 2015 - 14:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

I/O fejl ved kopiering/flytning af billeder

Jeg har nogle billeder liggende på mit C-drev og som jeg gerne vil have flyttet, men hvis jeg forsøger at kopiere eller flytte dem melder Windows 8.1 I/O fejl og de bliver liggende. Jeg kan godt se dem i preview og åbne dem (langsomt) i for eksempel Photoshop så i teorien kan jeg nok bare gemme dem på en ny placering men er usikker på om jeg så går glip af data siden jeg ikke bare kan kopiere dem.

Hvad har i af idéer til at restore dem eller lignende?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. august 2015 - 20:11 #1
Jeg går ud fra, at billederne er i jpg format. Hvis de gemmes som ny jpg af et billedredigeringsprogram skrives de om og mister endnu en gang detaljer ved jpg komprimering. Næsten usynligt, men ærgerligt.
Filerne må være intakte, når de kan åbnes. Prøv at boote med en Linux live-cd. Linux er ikke så hysterisk.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
17. august 2015 - 09:42 #2
Det er jpg.

Er det http://www.linuxliveusb.com/ du tænker på? Hvor besværligt er det for en der aldrig har kigget på Linux?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. august 2015 - 17:44 #3
Der er mange versioner af Linux. Hvilken som helst version, der kan starte din pc, vil kunne gøre det.
Jeg bruger Lubuntu, en letvægts version med hurtigere start.
http://lubuntu.net/
På flere områder er Linux nørdet, men kopiering af filer fra et drev til et andet foregår nøjagtig som i Windows.
Ved start af pc vælger man "Prøv Linux uden at installere"
Avatar billede unknown_someone Juniormester
19. august 2015 - 09:28 #4
Jeg har nu prøvet at starte op med Linux men det hjælper desværre ikke. Åbner jeg billederne meldes der læsefejl og kopiere jeg bliver kun dele af billederne kopieret så et billede på 4MB nu måske kun fylder 2MB alt afhængig af hvor rask billedet er.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
19. august 2015 - 11:35 #5
Så er det ikke bare en Windows fejl. Filerne må have en skade. Så er det bare underligt, at Photoshop kan åbne dem.
Som du selv nævner er det langsomt at åbne billederne enkeltvis og gemme dem på ny, men måske er det den eneste mulighed.
Når de gemmes igen som jpg bør vælges "Højeste kvalitet" så den nye jpg kompression bliver mindst mulig.
Eller håbe på, at andre brugere har en bedre idé.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
19. august 2015 - 13:11 #6
Prøvede kun et enkelt billede oprindeligt men da jeg testede i går med flere blev billederne godt nok åbnet i Photoshop men med store fejl i form af grå eller brune vertikale eller horisontale plader, altså så eksempelvis den øverste halvdel af billedet er fint og den nederste halvdel bare er ensfarvet brun.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
19. august 2015 - 18:45 #7
Så er der nok ikke meget at gøre.
Jeg googlede "repair damaged jpg" og fik flere resultater. Software til reparation. Jeg har aldrig prøvet det og ved ikke, om det virker.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
13. oktober 2015 - 11:47 #8
Det viser sig, at min SSD er ved at gå død, i hvert fald er der flere døde blokke og noget kunne tyde på at det kun bliver værre. Jeg har derfor opgivet billederne og gået på jagt efter en ny disk.

Læg gerne svar for din indsats.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
13. oktober 2015 - 13:07 #9
Ærgerligt at de er tabt. Læg selv svar.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
28. oktober 2015 - 09:35 #10
luk