Avatar billede nesdam Nybegynder
11. september 2015 - 21:28 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

NAS server - ingen kontakt.

Når jeg prøver at tilgå min NAS server fra min PC får jeg beskeden: NAS svarer ikke. Tjek den venligst. Jeg kan dog se at der er masser af liv i den og den "vågner" f.eks også når jeg prøver at tilgå den, men der er ikke hul igennem. Den er tilsluttet en TP Link router, som er koblet på Stofanetforbindelse. Er der nogen indstillinger jeg kan kontrollere?
jeg havde samme problem med min tidligere router. Siden den er der installeret både Windows 10 og tilkoblet ekstra router "TP LINK" Tyder det på at det evt. er netværkskort/netværksforbindelsen der skal ændres ved. Andre gode forslag modtages med glæde. Det skal siges, at hvis jeg slukker og starter NAS´en kan jeg være heldig at få forbindelse, men den holder ikke længe.
Avatar billede nesdam Nybegynder
11. september 2015 - 21:35 #1
Min tidligere NAS var en IOMEGA og problemet var næsten det samme. Dog brugte jeg ikke Windows 10 og min router TP LINK dengang. Se evt mit spørgsmål fra april 2014
Avatar billede Blueeyez Mester
11. september 2015 - 21:42 #2
Hvilken type nas er det?

Bruger selv TP-Link routere hvilket jeg har gjot i et godt stykke tid nu, da jeg fandt ud af de er bedre end Linksys'

Hvad hvis du forbinder nasen til din pc med lan kabel? Så skulle du kunne tilgå den direkte.. (Mindes jeg)

Har du http / https muligheder eller kun http? Har oplevet at kunne tilgå en nas over http, men ikke https..

Har du sat dhcp op i din tp-link router så nasen har en fast ip?
Avatar billede nesdam Nybegynder
11. september 2015 - 22:04 #3
Det er en Medion NAS, men som sagt var problemet det samme med min IOMEGA. Den havde kørt upåklageligt et par år men pludselig var den meget svær/umulig at få kontakt til. En genstart af NAS kunne ofte klare problemet. Nu har jeg samme problem med min helt nye NAS. Jeg tror selv problemet ligger i mit STOFAMODEM eller NETVÆRKSKORT/OPSÆTNING eller måske mit antivirus program. Evt. firewall. Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dine sidste spørgsmål. Jeg er ikke nørd i netværk så det skal helst bare virke eller skæres ud i pap :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
11. september 2015 - 22:09 #4
Kunne godt være noget beskyttelse.. Kører dog LInux, så jeg har slet ikke den type komplikationer...

Har du mulighed for at tilgå nasen fra en smartphone eller en anden pc?
Avatar billede nesdam Nybegynder
11. september 2015 - 22:18 #5
Den ses slet ikke under NETVÆRK. Forsøger jeg med IP adressen som er i instruktionsbogen søger den bare i laaaang tid uden at få forbindelse. Som du måske ved er der et lille program med NAS´en som hedder "NAS TOOL". Hvis NAS´en ikke er aktiv og jeg trykker på find "Find NAS" kan jeg se og høre harddisken spinner op, men der kommer ingen kontakt til den.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. september 2015 - 23:04 #6
I bund og grund behøver du ikke bruge et program til at forbinde til din nas.. og for mig lyder det som om du har sat det helt forkert op...
Så lad os lige gennemgå din netværksopsætning.

i din browser skal du tilgå din TP-Links konfigurations side som nok er 192.168.1.1 eller 192.168.0.1

Når du er i routeren så skal du ind under DHCP og under DHCP kan du se en client list, i denne client list skulle du gerne kunne se de enheder der er tilsluttet. En af dem er din nas..

Så kan du reservere en IP til nasen ved at angive dens mac adresse som du kan se under client list. Herefter skal du genstarte routeren og nu skulle din nas få den IP som er reserveret til den..

Kan du så forbinde til din nas via browseren?
Prøv og gerne fra en smartphone/tablet hvis du har dette som en mulgiehd og det er igennem en browser på dem os..
Avatar billede nesdam Nybegynder
11. september 2015 - 23:28 #7
Undskyld jeg lige spørger igen inden jeg roder med TP link routeren. Kan det ikke være i STOFAMODEMET problemet ligger, da det jo var det samme  problem inden jeg tilkoblede TP LINK. Håber du forstår min tvivl. Tak for tålmodigheden
Avatar billede Blueeyez Mester
11. september 2015 - 23:46 #8
Hvis alle enheder er koblet på TP-Linken og TP-Linken er koblet sammen med stofa udstyret så kan jeg ikke helt se en sammenhæng,men jeg kan vurdere at din netværksopsætning ikke er helt korrekt sat op..

Men igen. Har du en smartphone/tablet hvor i der er en browser som kan tilgå nas serveren?
Avatar billede nesdam Nybegynder
12. september 2015 - 00:10 #9
Yes. Det virker. Kan også tilgå med iphone. Så er det bare at vente på om det også virker fremover. Ellers vender jeg frygteligt tilbage. TAK. Skriver du en linje i SVAR får du pointene
Avatar billede Blueeyez Mester
12. september 2015 - 00:26 #10
Skal bare lige være helt sikker her..
Du har reserveret en IP i routeren via DHCP til din nas?
og du kan tilgå nasen fra iphone og pc nu?
Avatar billede nesdam Nybegynder
12. september 2015 - 00:41 #11
Begge dele virker lige nu.- og forhåbentlig i morgen....
Har reserveret IP i routeren (er det altid samme IP til Nas jeg "tildeles")
Avatar billede Blueeyez Mester
12. september 2015 - 00:51 #12
Ja, ingen andre enheder på netværket kan bruge den IP, da mac adressen er unik.. Man kan godt skifte mac adresse, men det er ikke noget du skal bekymre dig om.

Okay, men det lyder til alt kører og jeg er ret sikker på du fremadrettet ikke vil få problemer nu hvor den har en fast IP..
Avatar billede nesdam Nybegynder
12. september 2015 - 01:05 #13
Tak :-)
Avatar billede nesdam Nybegynder
13. september 2015 - 12:49 #14
Så har PC været på "slumre" i et døgns tid. NAS og router urørte- altså ON. Virkede fint inden slumretilstanden.
Nu vil jeg koble mig på NAS for at tjekke indholdet. Problemet er som før!! Finder ikke NAS selvom lamper og pærer blinker lystigt på NAS´en. Hvad h.... gør jeg. Er lidt desperat.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. september 2015 - 01:34 #15
Kan du tilgå nasen fra andre enheder fx: tablet eller smartphone?

Prøv og sluk routeren i ca 5 min og tænd den derefter.. Altså TP-Linken som dit udstyr er koblet op på..

Hvis det ikke virker, så prøv og tilgå routeren og under DHCP giver du lige nas serveren en helt anden IP som ikke tidligere har været tildelt den...

Enten er det din pc eller os er det routeren.. Regner dog med det er din pc, så ved at skifte IP på nasen burde din pc igen kunne tilgå nasen... Kan være noget anti virus software der blokere / firewall
Avatar billede nesdam Nybegynder
21. september 2015 - 18:06 #16
Opgiver nu. Problemet fortsætter. Tror det er noget med Stofamodem eller mit netværkskort. Jeg har forsøgt med to forskellige NAS. Nyt styresystem. Ny formattering. Problemet er det samme. Min NAS kan ikke holde forbindelsen, når PC går i slumre eller slukkefunktion. Så skal NAS slukkes og genstarte for at få forbindelse. Øv Øv. Det kan jeg ikke selv løse.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. september 2015 - 18:40 #17
kan du tilgå den fra din iphone?
Avatar billede nesdam Nybegynder
21. september 2015 - 20:29 #18
I første omgang: Nej. Så slukker jeg for NAS. Starter op efter få sekunder og vupti kan jeg tilgå fra både iphone og PC... Så længe det varer.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. september 2015 - 20:49 #19
Prøvet og koble den til routeren i en anden lan port?
Avatar billede nesdam Nybegynder
21. september 2015 - 20:59 #20
Det har jeg ikke prøvet. Det skal da forsøges MEN både router og nas er nye. Problemet var der også med min tidligere nas. Den var direkte tilkoblet til Stofamodem. Da havde jeg ikke min nuværende router. Derfor tror jeg problemet ligger helt andre steder.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. september 2015 - 22:49 #21
Prøv at hente nyeste firmware til din tp link router. Efter opdatering burde den nulstille sig selv og hvis ikke så nulstil den manuelt.

Om noget er nyt eller gammelt er ikke altid ens betydende med hvor godt det fungere og da problemet eksistere lokalt os så kan jeg ikke se at stofa modemmet er synderen, hvis nas er tilsluttet tp linken og wifi os kommer fra den..