Avatar billede snaptil Nybegynder
14. september 2015 - 09:55 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

få text 2.000 kr. til at blive til værdi = 2.000

Hej Jeg har en kolonne med tal.

der er blandet tekst og tal.

f.eks
a1 : 2000
a2:  2000 kr.
a3: 100

hvis jeg summer rækken bliver det 2100.
Jeg har prøvet at formatere cellen med de "2000 kr" til tal, men det hjælper ikke.
jeg har overvejet en hvis formel feks.

=if(cell("type";a2)="v";a2;
... og her er jeg gået lidt i stå, skal smide tre felter væk fra højre, men sikre mig at den tager alle tal størrelser med..
Avatar billede lagunadk Novice
14. september 2015 - 10:18 #1
Kan du evt. lave søg & erstat?
søg efter " kr." erstat med ingenting
Avatar billede snaptil Nybegynder
14. september 2015 - 10:41 #2
Desværre, det fjerner kr, men værdien bliver ikke til numerisk og jeg kan stadig ikke bare formatere værdien til tal/currency mv.
Avatar billede anedi Ekspert
14. september 2015 - 11:19 #3
Hvis du har dine tal/værdier i kolonne H så prøv at indsætte denne formel i kolonne I og træk den ned til sidste celle med tal/tekst: =IF(ISNUMBER(H1);H1;LEFT(H1;SEARCH(" ";H1;1)))*1

Hvis alle dine "tekst-tal" ser ud som i ekssemplet skulle den kunne klare det.

Herefter kan du summere på kolonne I.

Vh
Anedi
Avatar billede store-morten Ekspert
14. september 2015 - 11:54 #4
#2
Så prøv om du kan konverterer "Tekst" tallene til rigtige tal.

Sådan gør du:

Tast et 1 tal i en tom celle, kopier denne celle
Marker cellerne, Højre klik på markeringen.
Vælg "Indsæt speciel" og sæt hak ved "Multiplicer" --> Ok

Slet 1 tallet igen
Avatar billede snaptil Nybegynder
14. september 2015 - 14:33 #5
#3 Anedi

Det virker desværre ikke.
Tallet/texten bliver ikke numerisk.
Avatar billede jens48 Ekspert
14. september 2015 - 15:25 #6
Hvis der altid er mellemrum mellem tallet og kr kan du bruge denne formel:
=IF(ISERROR(FIND(" ";A1));A1;VALUE(LEFT(A1;FIND(" ";A1)-1)))
Avatar billede snaptil Nybegynder
14. september 2015 - 16:07 #7
fandt den her

http://proximo.dk/konverter-tekst-tal/

I libreoffice
virkede det med  =værdi(a1)

åbenbart ikke i excel?
Avatar billede anedi Ekspert
14. september 2015 - 16:38 #8
Prøv at se eksempel her: http://gratisupload.dk/f/8tjvvcsac0/

Jeg har skrevet formlerne ind og derefter formateret kolonne I til tal.

Vh
Anedi
Avatar billede rosco Novice
14. september 2015 - 16:46 #9
=VÆRDI(VENSTRE(A1;LÆNGDE(A1)-3))
Avatar billede rosco Novice
14. september 2015 - 16:51 #10
Ah, det er jo blandet så duer ikke
Avatar billede store-morten Ekspert
14. september 2015 - 17:02 #11
Er #4 prøvet? efter kr er fjerner med søg/erstat.
Avatar billede store-morten Ekspert
14. september 2015 - 17:08 #12
Prøv evt:

Efter kr er fjerner med søg/erstat.

kopier en tom celle
Marker cellerne, Højre klik på markeringen.
Vælg "Indsæt speciel" og sæt hak ved "Adder" --> Ok
Avatar billede jens48 Ekspert
14. september 2015 - 22:22 #13
Hvis du søger efter "k" i stedet for " " (mellemrum), så virker nedenstående formel uanset om der er mellemrum mellem tallet og "kr"

=IF(ISERROR(FIND("k";A1));A1;VALUE(LEFT(A1;FIND("k";A1)-1)))
Avatar billede snaptil Nybegynder
15. september 2015 - 10:00 #14
#4, #8 og #12 er prøvet.
#8 Anedi, jeg kan godt se din virker i dit ark. det er lidt mærkeligt det ikke virker på min talrække.

#13 virker hvis jeg erstatter -1 med -3

Mange tak for hjælpen alle sammen,

Vil du skrive det som svar jens48
Avatar billede jens48 Ekspert
15. september 2015 - 10:25 #15
Når du skriver -3 i stedet for -1 må det vel være fordi der er 2 decimaler i tallet, som ikke skal med?
Avatar billede snaptil Nybegynder
15. september 2015 - 13:48 #16
Hej jens48

decimaler virker fint

-2 virker også
=IF(ISERROR(FIND("k";A1));A1;VALUE(LEFT(A1;FIND("k";A1)-2)))
=IF(ISERROR(FIND("k";A1));A1;VALUE(LEFT(A1;FIND("k";A1)-3)))

skal formlen forståes,

hvis k ikke kan findes så, a1, ellers værdien to felter til venstre for k ?
Avatar billede jens48 Ekspert
15. september 2015 - 14:20 #17
Ja, det er rigtigt forstået.
En lille detalje ekstra: Brug SEARCH i stedet for FIND, hvis der er risiko for at "kr" er skrevet som"Kr" (stort K). SEARCH skelner ikke mellem store og små bogstaver