Avatar billede buddy45 Juniormester
18. september 2015 - 07:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Windows 10, 32 bit til 64 bit

Jeg har en HP Compaq 8000 Elite. Den havde en lovlig 32 bit Windows 7 (x64 bit baseret processor), som jeg har opgraderet til Windows 10 vha. den gratis update. Denne er selvfølgelig også 32 bit og den skriver at den er aktiveret.
I samme forbindelse lavede jeg et installationsmedie. Jeg vil herefter lave en clean install til Windows 10, 64 bit. Under installationen beder den om Produkt nøglen. Den vil ikke acceptere den Windows 7 nøgle der står på labelen.

Skal jeg bare skippe indtastningen af produkt nøglen? Og vil den automatisk blive aktiveret når den er installeret?

Takker på forhånd.

/Buddy
Avatar billede groenaert Novice
18. september 2015 - 08:32 #1
Du bliver spurgt om produktnøglen to gange under installationen af Windows 10. Dem skipper du blot. Licensen og aktiveringen vil så ske automatisk efterfølgende, når du logger på din MS konto. Jeg er dog ikke sikker på, at den vil accepterer du går fra 32 Bit til 64 Bit. How ever, så finder du nok ud af det. Husk at tage backup osv, så du kan vende tilbage til din Windows 7, hvis opgraderingen til Windows 10 64 Bit ikke kommer til at fungerer.

Vh. Grønært
Avatar billede Slater Ekspert
18. september 2015 - 08:35 #2
Jeg MENER (dog ikke 100% sikker) at når man først bruger en Windows-nøgle, så er licensen låst til den bit-version man valgte, og man kan altså ikke senere opgradere til 64 bit på den samme. Med OEM-licenser er den allerede valgt.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2015 - 12:56 #3
Jeg har købt en opgradering Win 8 til min gamle Xp maskine, og der er kun en nøgle med til både 32 og 64 bit installation. Så hvorfor skulle man ikke kunne installere en 64 bit version, hvis dette ønskes?

Jeg havde kontaktet Microsoft og beskrevet problemstillingen.
De plejer normalt at være flinke :-)
Avatar billede Slater Ekspert
18. september 2015 - 13:06 #4
#3: Nøglerne duer til begge dele, men licenser er så vidt jeg ved til en af dem. Dvs. i det du bruger en nøgle og får en licens, så er den låst.

Stadig ikke 100% sikker.
Avatar billede groenaert Novice
18. september 2015 - 14:08 #5
Hvis Buddy45 laver installationen, så kan det være vi får et svar... Jeg er nemlig heller ikke helt sikker.
Avatar billede buddy45 Juniormester
18. september 2015 - 17:19 #6
Succes!

Jeg skippede begge steder hvor den bad om produkt nøgle. Installation var problemfri.
Jeg kører nu 64 bit Windows 10 som er aktiveret uden angivelse af nøgle.
Mange tak for Jeres deltagelse.

Grønaert, smid et svar :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2015 - 17:28 #7
Godt det kører for dig :-)
Avatar billede groenaert Novice
19. september 2015 - 08:16 #8
Godt det virkede. Var ikke sikker på at den vil blive aktiveret ved skift til 64 Bit, men det ved vi nu, at det kan lade sig gøre :-)