Avatar billede BentTh Juniormester
20. oktober 2015 - 22:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Udvid sumformel ved træk i "halen"

Kan nogen hjælpe?

I celle B10 står formlen: =+SUM(B11:B12) resultat=21
der tilføjes linie 13 og 14.  Nu skal sumfeltet i linie 10 indeholde linie 13 og 14, og i masser af foregående tilfælle har jeg trukket i "halen" i højre nederste hjørne, for at udvidde sammentællingen til også at omfatte linie 13 og fjorten.
før:
samlet pris    21,00
pris 1            10,00
pris 2            11,00
pris 3            12,50
pris 4            13,50
    resultatet bliver tomme felter:
efter:
samlet pris tomt felt
pris 1        tomt felt
pris 2        tomt felt
pris 3        tomt felt
pris 4        tomt felt
    udvides kun til linie 11 eller 12, bliver resultaterne anderledes:

samlet pris    21,00    67,50
pris 1            10,00    40,50
pris 2      11,00    27,00
pris 3            12,50    13,50
pris 4            13,50    13,50

I sidste eksempel bliver ialt summen 67,50 og "sammentællingen
omfatter incl. linie 13.
D.v.s., opsummeringen 13,50 viser hvor meget der er til rest, nemlig beløbet i linie 14.
Hvad er løsningen?
Er det en generel indstilling der er ændret?

BT
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. oktober 2015 - 07:25 #1
Du kan bruge denne formel i B10. Den vil automatisk udvide sumområdet efterhånden som du sætter tal ind i B11; B12, B13, .....

=SUM($B$11:INDEKS($B$11:$B$1000;TÆL($B$11:$B$1000)))
21. oktober 2015 - 08:31 #2
Du kan ikke ændre på formlen ved at trække i fyldhåndtaget (den lille sorte firkant i nederste højre hjørne af den aktive celle). Fyldhåndtaget bruges til at kopiere indholdet af cellen til de omkringliggende celler.

Hvis du, som nævnt, vil udvide cellereferencen i din SUM()-funktion, skal du placere markøren inde i parentesen i SUM()-funktionen i formellinjen.
Herefter vises en markering af cellereferencen som en farvet firkant, og ved hjælp af håndtagene i hjørnerne af denne firkant, kan du ændre cellereferencen.
Avatar billede BentTh Juniormester
21. oktober 2015 - 13:28 #3
Tak, Jeg er opmærksom på at jeg kan rette i formlen i hver enkelt tilfælde, eller anvende din formel XL-Enthusiast, men formålet er at kunne anvende den ret enkle måde at udvidde sumområdet på. Din løsning forhindrer brugen af en tilsvarende formel kopieret til f.eks. celle B15
Erik Juul, jeg har brugt metoden så mange gange, men jeg tænker på, at ændringen måske skyldes en utilsigtet ændring af indstillinger. Jeg bruger Excel 2010. Programmet har været kopieret til en anden computer, der bruger Excel 2007, men det skulle formentlig ikke være årsagen.
BT
21. oktober 2015 - 14:09 #4
Jeg kan kun gentage: Det omtalte er IKKE en Excel-funktion!
Avatar billede BentTh Juniormester
21. oktober 2015 - 22:16 #5
Mysteriet opklaret.
Man skal stå i cellen med sumformel.
Tryk F2
Træk ned i håndtaget til nederste celle der medregnes.
BT
Avatar billede store-morten Ekspert
21. oktober 2015 - 22:46 #6
#5 Nøjagtigt som erikjuul skriver i #2

F2 eller placere markøren inde i parentesen i SUM()-funktionen i formellinjen.

Eller dobbelt-klik på cellen ;-)
Avatar billede BentTh Juniormester
22. oktober 2015 - 10:03 #7
ErikJuul
Jeg har misforstået bemærkningen:
"placere markøren inde i parentesen i SUM()-funktionen i formellinjen".
Hvordan klarer vi pointgivningen nu?
Ved at du afgiver et svar?
venlig hilsen,
BentTh
Avatar billede BentTh Juniormester
24. oktober 2015 - 00:19 #8
ErikJuul
Jeg har oprettet et nyt spørgsmål for pointgivning.
vh
BentTh