Avatar billede lasse666 Novice
21. december 2015 - 11:24 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Alternativ til INSTR + wildcard nummer

Hejsa,
jeg arbejder med celler, der indeholder forekomster af RD1xxxxx, RD2xxxxx og RD3xxxxx sammen med en masse andet tekst.

eksempelvis:
"Source docs RD161512, RD215623 and partially RD300651, transferred by xxx xxxx"

PT har jeg været nødt til at lave 3 INSTR sætninger for at finde positionen, og jeg kan herefter extracte værdien med MID, da jeg ved strengen altid er 8 lang
FindRD1 = InStr(1, CellToCheck, "RD1")
FindRD2 = InStr(FindRD1 +1, CellToCheck, "RD2")
FindRD3 = InStr(FindRD1 + FindRD2 +1, CellToCheck, "RD3")

Jeg ved at det tredje bogstav altid er tallet 1,2 eller 3, og det smarteste ville være, hvis jeg kunne lade det 3 bogstav være variablet.
For eksempel: FindRD# = InStr(1, CellToCheck, "RD#")

men INSTR virker ikke med variable numre, så det ser ud til, jeg har fat i den funktion. Nogen foreslag til, hvordan jeg ellers kan løse det?

På forhånd tak :)
Mvh
Lasse
Avatar billede supertekst Ekspert
21. december 2015 - 12:03 #1
Sub udtrækRD()
On Error Resume Next
Const pf = "RD"
Dim tabel As Variant
    tabel = Split(Range("A1"), "RD")        'A1 erstattes af variabel

    rd1 = pf & Left(tabel(1), 6)
    rd2 = pf & Left(tabel(2), 6)
    rd3 = pf & Left(tabel(3), 6)
End Sub
Avatar billede lasse666 Novice
19. februar 2016 - 10:57 #2
forsinket tak for svar :) Virkede ikke 100% som jeg gerne ville men det var en god workaround...

Det bedste ville være hvis den var uafhægig af hvor mange RDxxx der var i et form for loop.

Hvis du svarer på den her besked, så kan jeg give dig pointsene :)
Avatar billede supertekst Ekspert
19. februar 2016 - 11:12 #3
Ok - du får et svar..