28. december 2015 - 01:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Indlæsning af flere celler på baggrund af tal i een celle.

Først og fremmest. Jeg bruger Excel 2010 på arbejdet og 2016 hjemme
Macro eller VBA/Script er desværre ikke en option, pga firmapolitik

Jeg er ved at lave et skema til styring af reservedele og kostpriser

Hvis jeg skriver 1 i A1 så skal B1:K1 kopieres over i L1:U1
Hvis jeg skriver 2 i A1 så skal B2:K2 kopieres over i L2:U2

Hvis jeg skriver 1 i A2 så skal B1:K1 kopieres over i L1:U1

Osv.... og ud i det uendelige.

Mit forslag nedenunder, som er en =hvis formel har dog begrænsning ved at den er meget statisk, og jeg kan ikke kopiere flere celler ad gangen, og så stopper den ved 64 argumenter.

Men den kan bruges som forklaring til hvad jeg prøver at opnå.

=HVIS(A3=1;K3;HVIS(A3=2;K4;HVIS(A3=3;K5;
HVIS(A3=4;K6;HVIS(A3=5;K7;HVIS(A3=6;K8;
HVIS(A3=7;K9;HVIS(A3=8;K10;HVIS(A3=9;K11;
HVIS(A3=10;K12;HVIS(A3=11;K13;HVIS(A3=12;K14;
HVIS(A3=13;K15;HVIS(A3=14;K16;HVIS(A3=15;K17;
HVIS(A3=16;K18;HVIS(A3=17;K19;HVIS(A3=18;K20;
HVIS(A3=19;K21;HVIS(A3=20;K22;HVIS(A3=21;K23;
HVIS(A3=22;K24;HVIS(A3=23;K25;HVIS(A3=24;K26;
HVIS(A3=25;K27;HVIS(A3=26;K28;""
))))))))))))))))))))))))))

Jeg er ikke helt novice i Excel, men jeg har aldrig gjort erfaringer med LOP eller VOPslag. Kunne disse være en hjælp her (Og i så hvordan bruger jeg dem)

/Theis
28. december 2015 - 09:13 #1
Prøv med denne lidt enklere formel:

=INDIREKTE("K" & A3+2)

Hvis A3 er lig med 1 indsættes referencen:
"K" og A3(1) + 2, hvilket bliver til K3
Avatar billede ebea Ekspert
28. december 2015 - 11:34 #2
Ved ikke helt, om det er dette du søger. Men her er et forslag!

http://web.gratisupload.dk/f/8uukwkqd90/
29. december 2015 - 23:29 #3
Hej ebea. Siden virker desværre ikke.
Avatar billede ebea Ekspert
29. december 2015 - 23:35 #4
det sker at siden gupl.dk er nede; så prøv igen lidt senere, eller i morgen. Filen ligger der ;-)
Avatar billede ebea Ekspert
29. december 2015 - 23:38 #5
Alternativt, kan du bruge min mail under min profil; så skal jeg sende dig filen!
30. december 2015 - 00:05 #6
Erik Juul.

Det er jo ikke første gang du redder mig i Excel.
Du er sgu lidt mere end normal habil ud i det her. Hvad laver du til daglig?

Ingen tvivl. Din formel virker "spot on", og du skal da have dine point.

Men vil du ikke gøre mig en stor tjeneste at forklarer mig helt præcis hva formel: =INDIREKTE("K" & A3+2) dækker over så jeg kan lege med den.

Jeg er med på at "K" er synonym for kolonnen og A3 er min ønsket placering
Hvad betyder INDIREKTE og hvorfor +2?

Uanset hvad. Mange tak Erik... Igen!
30. december 2015 - 00:21 #7
Hej Erik. Jeg syslede lidt med din formel og fandt at denne her gjorde det bedst (Bare en =hvis tilføjelse)

=HVIS(A3="";"";INDIREKTE("K"&A3+2))

Igen mange tak
30. december 2015 - 12:23 #8
Uden INDIREKTE() ville formlen returnere en tekststreng i cellen:

="K" & A3+2
ville vise resultatet:
K3
i cellen.

INDIREKTE() ændrer denne tekststreng til en cellereference, så indholdet af cellen K3 vises i stedet.

Ved hjælp af funktionen kan man altså lade en celles værdi indgå som en del af en formel.

Grunden til at jeg lægger 2 til værdien i A3 er, at når der står et 1-tal i cellen, ønsker du at hente værdien fra række 3, står der et 2-tal hentes værdien fra række 4 - rækkenummeret er altså 2 højere end den værdi der står i celle A3 m.fl.

Min baggrund er mange års erfaring med komplicerede regnearksmodeller. Jeg har desuden undervist en del i bl.a. anvendelse af Excel.