Avatar billede Askys Novice
06. januar 2016 - 14:10 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Radio button i Opera

Er blevet lidt overrasket over, at koden input type "radio" i HTML5 i browseren Opera bliver trukket ud til en meget bred flad oval.
andre browsere viser den runde knap korrekt.
Erstattes den med "checkbox" er der ikke noget galt, så det har jeg gjort. Jeg undres bare.....
Avatar billede bpb Seniormester
06. januar 2016 - 21:39 #1
Et par eksperimenter tyder på, at fejlen skal søges i den style, som du har givet radioknappen.

De ser ud til, at Opera tager den angivne bredde og højde bogstaveligt, også hvis det bevirker, at radioknappen bliver elliptisk.

Firefox, Chrome, IE, Edge og Vivaldi vælger en af de to værdier, og bruger den som diameter i en cirkel.

Hvis du arbejder med en html5-tekst som ligger på din disk, så prøv at sætte

radiobutton.style.width = radiobutton.style.height = "";

(altså en tom tekststreng.  Måske hedder radioknap-objektet noget andet i din html5-tekst).

Det skulle give en cirkel af sædvanlig størrelse.
Avatar billede Askys Novice
07. januar 2016 - 16:36 #2
Det er rigtigt, at jeg har et Style Sheet, der styrer mine siders opdeling i rum, og det så da også ud til at ovalerne var trukket ud til kanterne af det rum, de stod i. Næste gang jeg laver noget med radio-buttons, vil jeg eksperimentere med dit forslag. Tak for interessen.
Avatar billede Askys Novice
07. januar 2016 - 16:40 #3
Ups. det var jo ikke mig, der skulle have pointene, så skriv lige et svar
Avatar billede bpb Seniormester
07. januar 2016 - 18:22 #4
Fint, her er et svar.

Det er uden betydning, om højde og bredde er defineret i JavaScript eller i CSS.

Faktisk har jeg lige gentaget eksperimenterne i CSS, bl.a. ved at tilføje lidt CSS i "Try it yourself" eksemplet hos W3Schools, med samme resultat.

I begge tilfælde reagerer Opera anderledes end andre browsere, hvis højde og bredde ikke stemmer overens.

God fornøjelse!