09. januar 2016 - 01:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering - Indeværende måned = rød (Excel 2016)

Hej Eksperter

Kolonne O = slutdato

Jeg har brug for:
- indeværende måned skal være rød
- næste måned skal være gul

Hvilken formel skal bruges i betinget formatering?

På forhånd tak
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. januar 2016 - 06:52 #1
Indeværende måned: =(MÅNED($O2)=MÅNED(IDAG()))*(O2<>"")
Næste måned: =(MÅNED(O2)=MÅNED(DATO(ÅR(IDAG());MÅNED(IDAG())+1;1)))*(O2<>"")
09. januar 2016 - 13:53 #2
Det virker desværre ikke..

Det er helt random, hvilke datoer, som får farve..
09. januar 2016 - 13:54 #3
Jeg bruger flg. datoformat: 09-01-2016

Måskedet har betydning?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. januar 2016 - 15:08 #4
Formlerne virker fint, og det er ikke vilkårligt hvilke datoer, som får farve.

http://web01.gratisupload.dk/f/8uwbot3wt9/
09. januar 2016 - 17:02 #5
Det hjalp voldsomt, da jeg tilrettede til korrekt celle - tusind tak:)

Endnu engang har du hjulpet stort:)

Smider du et svar?
09. januar 2016 - 21:25 #6
@xl-Enthusiast

Du har vel ikke også lige en formel til, når jeg skal tælle hvor mange celler der er røde for indeværende måned? Noget TÆL.HVIS måske?

På forhånd tak:)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. januar 2016 - 08:39 #7
Ikke umiddelbart.
Det kan gøres med VBA. Hvis det skal, være med formel kan det (mig bekendt) kun lade sig gøre ved hjælp af en af Excels meget gamle xlm-macrofunktioner.
10. januar 2016 - 09:08 #8
Ok tak for den massive hjælp, du har givet mig:)

Smider du et svar?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. januar 2016 - 10:42 #9
OK.

Her er en fil hvor det ved hjælp af en af de nævnte XLM-funktioner kan lade sig gøre at  tælle antallet af for eksempel røde celler. Se eksemplet.

http://web01.gratisupload.dk/f/8uwih5ou29/
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. januar 2016 - 11:40 #10
Hvis du skulle ønske at bruge det jeg har vist i #9 så vær opmærksom på, at den brugerdefinerede funktion CellColor altid vil finde color index af cellen umiddelbart til venstre, Altså, hvis du i B1 indsætter =CellColor vil den reurnere color index af celle A1. Hvis du indsætter den i K7 vil den returnere color index af celle J7 osv.