Avatar billede Thesis88 Nybegynder
14. januar 2016 - 12:39 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Finde den optimale "blaning"

Jeg arbejder med 3 sæt tal der beskriver kornfordelingen i 3 typer sand.
Derudover har jeg en optimal kornfordeling jeg skal tilnærme mig.
Hvordan får jeg Excel til at regne ud hvilken blanding af de 3 materialer ( f.eks. i procent) der kommer nærmest den optimale kornfordeling?

sand: 100-100-100-100-100-100-95-71-18- 4-1,8
stab: 100- 95- 74- 47- 35- 33-30-24-12- 4-2,3
sten: 100-100-100-100- 98- 75-51-35-22-13-8,4

optimal: 100-100-100-74-61-50-40-30-23-17-12
Avatar billede finb Ekspert
14. januar 2016 - 12:57 #1
Hvad har prioritet ?
Sand ? Stab ? Sten ?
Uddyb tak
Avatar billede claes57 Ekspert
14. januar 2016 - 13:03 #2
læg de tre tal sammen og del med 3. udregn det i procent af optimal.

fx den første ((a1+a2+a3)/3)*100/a4
den sidste vil så være ((1,8+2,3+8,4)/3)*100/12 = 34,7%
Avatar billede Thesis88 Nybegynder
14. januar 2016 - 14:24 #3
Der er i princippet ikke nogle af dem der har prioritet, så der kunne evt være flere optimale muligheder. (dog er sand det billigere materiale, så der er interesse i at der er mest muligt sand i)
Avatar billede Thesis88 Nybegynder
14. januar 2016 - 14:26 #4
Hvert tal-sæt hænger sammen, og kan ikke udregnes separat.
Altså hele tal-rækken ud for sand, hænger sammen og skal måles op mod den optimale talrække.
Hvis man forestiller sig en blanding med f.eks. 10 % sand, 70 % stabil og 20 % Stenmel, så kommer tallene tættere på den optimale, men der må være en nemmere måde end at prøve sig frem..
Avatar billede Thesis88 Nybegynder
14. januar 2016 - 14:28 #5
Tallene angiver i øvrigt procentvis gennemfald på forskellige sigter. Dvs: Sand har en gennemfaldsprocent på 100 % på den største sigte.
Ikke at denne information som sådan er nødvendig.
Avatar billede ebea Ekspert
14. januar 2016 - 14:42 #6
Har lavet et eksempel her:

https://www.dropbox.com/s/n5et0ubgfo1fji4/kornfordeling.xlsx?dl=0

Det sammenligner med de tal du har, og op imod din ideelle blanding!
Avatar billede acore Ekspert
14. januar 2016 - 16:27 #7
Du har 3 typer sand: Sand, Stabil, Sten.

Du kan vælge hvor mange procent du tager af den første og den anden, men så giver den tredie sig selv, fordi de skal give 100% i alt.

For hver type sand har du 11 fraktioner, du kigger på.

Du ønsker, som jeg forstår det, at finde de procenter, hvor den samlede afvigelse for alle 11 fraktioner mellem det ønskede og faktiske indhold er mindst muligt.

Det findes der en numerisk algoritme til - den hedder Mindste kvadraters metode på dansk og Least squares på engelsk.

Med den kan dit problem løses i Excel, hvis du benytter Solver Add-in funktionen til at minimere med. Det er - synes jeg - ret godt beskrevet i http://www.jkp-ads.com/articles/leastsquares.asp.

Jeg har selv lige stillet det op i et regneark, og det er altså ikke så kompliceret, som linket måske indikerer.

Min beregning viser, at du slet ikke skal bruge sand, og ca 50% af stabil og sten.

Hvis du vil, kan du let udbygge konceptet, så du også inddrager prisen, men det kræver jo, at du kan beskrive hvor meget du vil slække på den bedste kvalitet for at reducere prisen.

Hvis du vil have mit regneark, så sender jeg det gerne.
Avatar billede Thesis88 Nybegynder
18. januar 2016 - 09:57 #8
Det er 100% det jeg er interesseret i! tusind tak. Og det lyder til at det stemmer ret godt med min umiddelbare fornemmelse af at sand er et dårligt materiale til denne blanding.
Jeg vil sætte stor pris på at se et eksempel i Excel..
Avatar billede acore Ekspert
18. januar 2016 - 10:24 #9
Hvor skal jeg sende det hen? Send evt privat besked
Avatar billede acore Ekspert
18. januar 2016 - 12:32 #10
Svar
Avatar billede Thesis88 Nybegynder
21. januar 2016 - 12:40 #11
Tusinde tak for din hjælp, det blev rigtig godt, og nu kan jeg for eftertiden anvende solveren til mine små hovedbrud. Jeg endte med at sætte en prisfaktor ind, som den optimerede efter frem for least Square (da jeg havde en optimal kurve jeg skulle holde mig under og ikke bare omkring) og det spiller bare..
Avatar billede acore Ekspert
21. januar 2016 - 12:59 #12
Tak for tilbagemeldingen :) Dejligt, at du fik det løst.