Avatar billede linkssite Nybegynder
29. januar 2016 - 09:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Excel formel

Er det nogen som kan hjælpe med en excel formel?
Jeg har en række celler hvor jeg skal have resultatet af en celle: max 50 tegn cuttet ved nærmeste ord. Jeg har fundet denne tråd:
http://www.mrexcel.com/forum/excel-questions/608358-need-split-string-based-space-character-limit.html

Som faktisk angivet det jeg skal bruge:
=LEFT(A1,FIND("|",SUBSTITUTE(A1," ","|",30-LEN(SUBSTITUTE(LEFT(A1,30)," ",""))))-1)

men når jeg benytter formlen virker den ikke. Tror ikke USA excel og DK excel. Kan nogen hjælp?
Avatar billede natkatten Mester
29. januar 2016 - 09:18 #1
Prøv med:

=VENSTRE(A1;FIND("|";UDSKIFT(A1;" ";"|";30-LÆNGDE(UDSKIFT(VENSTRE(A1;30);" ";""))))-1)
Avatar billede linkssite Nybegynder
29. januar 2016 - 09:34 #2
Perfekt! Takker mange gange. Laver du et svar?
Avatar billede linkssite Nybegynder
29. januar 2016 - 09:40 #3
hmm der er et bug... Hvis værdien af A1 er mindre end de 30 i formlen. Angiver den i resultatfeltet: "#VÆRDI!"

Den skulle egentlig bare angive alt data så. Kan man tilføje noget til formlen så den angiver dataen?
Avatar billede natkatten Mester
29. januar 2016 - 10:30 #4
Hvad ønsker du at der skal ske? Du kan undertrykke fejlen ved f.eks. at skrive:

=HVIS.FEJL(VENSTRE(A1;FIND("|";UDSKIFT(A1;" ";"|";30-LÆNGDE(UDSKIFT(VENSTRE(A1;30);" ";""))))-1);"")

Alternativt kan du lave en HVIS-sætning, der spørger på, hvor mange karakterer, der er i cellen. Hvis 30 eller flere, så gør dette. Hvis mindre, så gør dette.
Avatar billede linkssite Nybegynder
01. februar 2016 - 11:13 #5
Jeg ønsker at den skal vise alle tegn hvis indholdet er = eller mindre end 30 tegn. Så en hvis formular kunne godt være løsningen. Hvordan vil den se ud hvis det tilføjes?

og mange tak for hjælpen so far!
Avatar billede natkatten Mester
01. februar 2016 - 11:27 #6
Prøv med:

=HVIS(LÆNGDE($A1)>=30;VENSTRE($A1;FIND("|";UDSKIFT(A1;" ";"|";30-LÆNGDE(UDSKIFT(VENSTRE($A1;30);" ";""))))-1);$A1)
Avatar billede linkssite Nybegynder
01. februar 2016 - 13:21 #7
ammen så lækkert! Mange tak. Lav et svar. så overføre jeg point.
Avatar billede natkatten Mester
01. februar 2016 - 14:57 #8
Du skal blot acceptere mit svar ovenfor