Avatar billede MadsP007 Novice
01. februar 2016 - 10:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Flytte data efter sand og falsk formel

Hej jeg har et regneark hvor jeg i ark1 har data i ca 100 rækker, samt data i kolonne A,B,C,D,E og F

Kolonne A er der en sand og falsk formel, og hvis den viser sand, så ønsker jeg at den overføre dataen i kolonne B,C,D,E og F for den pågældende række til Ark3.

Hvordan gør jeg dette nemmest?

Mvh
Mads
Avatar billede ebea Ekspert
01. februar 2016 - 10:42 #1
Hvis du indsætter følgende formel i B1 og kopierer henad til F1 i Ark3 og så nedefter, så langt du har data, så skulle du få rækkerne med SAND fra de enkelte kolonner, overført til Ark3.

=HVIS(VENSTRE('Ark1'!$A1;4)="SAND";'Ark1'!B1;"")
Avatar billede MadsP007 Novice
01. februar 2016 - 12:04 #2
Problemet med denne er at der kommer en masse tomme linjer.

Jeg kunne godt tænke mig at undgå tomme linjer. Men ellers virker din formel perfekt.
Avatar billede ebea Ekspert
01. februar 2016 - 13:46 #3
Ja, men de er jo alligevel ikke tomme, fordi der er en formel indeholdt. Det er resultatet af sorteringen på SAND / FALSK.

Du kan jo evt. filtrere dine linjer, ved at bruge "Brugerdefineret Sortering" i "Sorter og Filtrer".
Avatar billede pingvinvarmer Nybegynder
01. februar 2016 - 15:53 #4
Sørg for at de 2 øverste rækker i ark1 ikke indeholder data. F.eks. overskrifter eller bare indsæt 2 tomme rækker.

I dit ark1 indsætter du en ny kolonne A længst til venstre der fra celle 3 og nedefter indholder (nu står dine sandt/falsk i kolonne B):
=IF(B3;COUNTIF($B$1:B3;TRUE))

Så kan du se du har lavet en tæller, der tæller antal af 'sandt'. Du kan også lave det uden blanke rækker i toppen, hvis du giver de 2 øverste celler et lidt andet indhold.

I ark3 slår du data op, baseret på din tæller.
=VLOOKUP(1;ark1!A:G;2;FALSE)

1-tallet svarer til den tæller du har lavet, 2-tallet til hvilken data du vil hive over. Det finder du nok ud af ved at rode lidt med det.

Jeg har desværre kun excel på engelsk, så jeg kender ikke funktionernes navne i den danske.
Avatar billede MadsP007 Novice
01. februar 2016 - 16:30 #5
pingvinvarmer jeg forstår desværre ikke helt hvordan din formel virker.

Jeg har fået oversat den til dansk.

Jeg har indsat en ny kolonne A, så min SAND og FALSK formel nu står i kolonne B.

I min række 1 er jeg desværre nød til at have tekst, da jeg har en formel som skal være i den første række på alle kolonner.

Men hvor er det du vil have din første formel? =IF(B3;COUNTIF($B$1:B3;TRUE))

Min formel ser sådan her ud. =HVIS(B9;TÆL.HVIS($B$9:B1007;SAND)) så fortæller den mig at jeg har 28 sand.

Hvordan skal formel 2 så snakke sammen med den første formel?
Avatar billede ebea Ekspert
01. februar 2016 - 20:53 #6
Jeg har uploadet et ark, med en knap på Ark3, til at fjerne tomme rækker!

https://www.dropbox.com/s/08je9lrzyamml8i/overf%C3%B8r%20r%C3%A6kker%20til%20andet%20ark.xlsm?dl=0
Avatar billede pingvinvarmer Nybegynder
02. februar 2016 - 12:47 #7
I ark1 kolonne A skal celle nr. 3 indeholde
=HVIS(B3;TÆL.HVIS($B$1:B3;SAND))

Den trækker du ned så den dækker alle 100 data. De næste celler kommer derfor til at hedde:
=HVIS(B4;TÆL.HVIS($B$1:B4;SAND))
=HVIS(B5;TÆL.HVIS($B$1:B5;SAND))
=HVIS(B6;TÆL.HVIS($B$1:B6;SAND))
=HVIS(B7;TÆL.HVIS($B$1:B7;SAND))

Så har du lavet din tæller.

-og så slår du tallene op med vlookup i ark3.
Avatar billede MadsP007 Novice
06. februar 2016 - 14:39 #8
Sorry fik skrevet tak for hjælpen:)