Avatar billede panebb Novice
24. februar 2016 - 10:32 Der er 6 kommentarer

find værdi i tabel

I Ark1:C13 er der en tekst (valgt ud fra en liste)og i Ark1:E13 tastes der et tal
I Ark1:F13 skal der via en formel hentes et tal fra Ark2:E til Ark3:K ud fra de to værdier i C13 og E13.

Formlen skal finde den valgte tekst i Ark1:C13 i kolonne A i Ark2 (eller i et navngivet område, hvis det er bedre). Derefter vælges et tal samme række i Ark2:E til K ud fra størrelsen af tallet i Ark1:E13

Nogen der kan "knække den"
Avatar billede kim1a Ekspert
24. februar 2016 - 11:12 #1
Vi mangler at give hvad tallet i E13 angiver - er vi så heldige at det er antal kolonner man skal bevæge sig ud i Ark2 E:K?

i F13: skal du have en lopslags formel.

Hvis din E3 værdi matcher en overskrift i ark2 E:K kunne en måde være at have en støttekolonne til at skabe antal kolonner din lopslag skal hen for at tage korrekt tal.
Dette tal kan så findes frem via en vertikalt opslag.

Det kan være der er nogle skarpere guruer som kan gennemskue og forklare noget indeks, sammenlign eller lignende, i så fald lytter jeg lige med :-)
Avatar billede panebb Novice
24. februar 2016 - 11:31 #2
Tallet i E13 er en mængde som er meget variabel.
Værdien i F13 er en pris, som er afhængig af mængden
Avatar billede kim1a Ekspert
24. februar 2016 - 12:00 #3
Ok, så tror jeg i mit forslag at du skal kigge på løsningen med støtterække.

Så vopslag(E13;ark2!E1:K2;2;sand)

Hvor overskrifterne i E1:K1 er antal, så opslag leder efter nærmeste tal.
E2:K2 skal så være støtterække, hvor i F står der 2, G = 3 og så videre.
På den måde kan dit opslag i F13 være således:
lopslag(C13;ark2!E1:Kx;vopslag(E13;ark2!E1:K2;2;sand);falsk)

Dit vopslag angiver derved hvilken kolonne der skal søges ud i under antal.
Avatar billede panebb Novice
24. februar 2016 - 12:47 #4
Overskrifterne kan ikke bruges i formlerne.
Den er nødt til at hente direkte ud fra indholdet cellerne i Ark2:A??
Avatar billede kim1a Ekspert
24. februar 2016 - 15:19 #5
Okay, så duer min løsning vist ikke, jeg forstår dog ikke på din forklaring hvordan den ved hvilken kolonne den skal finde tal i.

Jeg har lavet et lille eksempel som det jeg mente som ligger her:
http://play48.com/gratisupload/userprofiles/kqjCxaR48C/Book1%2Exlsx

gupl har dog vist ændret sig, så jeg ved ikke om den kan tilgås af andre herfra.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. februar 2016 - 09:09 #6
Hvis ikke du har fået opgaven løst kunne du måske prøve at uploade en fil med dummy data.