Avatar billede Den_nemme Nybegynder
26. februar 2016 - 21:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Knap skal være deaktiveret indtil et bestemt antal checkboxe i flere grupper er valgt.

Hej
Jeg håber at nogen kan hjælpe mig? Jeg har en side med flere grupper af checkboxe og skal være sikker på, at brugeren vælger et bestemt antal chckboxe i hver gruppe, før vedkommende trykker send.
Dette script - http://jsfiddle.net/chriscoyier/bphze/76/ - virker perfekt, men hvordan får jeg det til at virke på flere grupper af checkboxe?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
27. februar 2016 - 01:40 #1
kig på denne

<!doctype html>
<html lang="en">
<head>
  <meta charset="utf-8">
  <title>demo</title>
  <script src="//code.jquery.com/jquery-1.10.2.js"></script>
  <script>
    $(function() {
        submitButt = $("input[type='submit']");
          $( "#frm" ).change(function() {
                var option_antal  = $("input:checkbox[name='option[]']:checked").length;
                var option_antal1 = $('input[name="option1[]"]:checked').length;

                if(option_antal > 2 && option_antal1 > 1 ){
                    submitButt.attr("disabled", false);
                }
                else{
                    submitButt.attr("disabled", true);
                }
        });
  </script>
</head>
<body>

<h1>Button should be enabled if at least one checkbox is checked</h1>

<form id="frm">
    <input type="checkbox" name="option[]" > <label for="option-1">Option 1</label><br>
    <input type="checkbox" name="option[]" > <label for="option-2">Option 2</label><br>
    <input type="checkbox" name="option[]" > <label for="option-3">Option 3</label><br>
    <input type="checkbox" name="option[]" > <label for="option-4">Option 4</label><br>
    <input type="checkbox" name="option[]" > <label for="option-5">Option 5</label><br>

    <input type="checkbox" name="option1[]" > <label for="option-11">Option 11</label><br>
    <input type="checkbox" name="option1[]" > <label for="option-12">Option 12</label><br>
    <input type="checkbox" name="option1[]" > <label for="option-13">Option 13</label><br>
    <input type="checkbox" name="option1[]" > <label for="option-14">Option 14</label><br>
    <input type="checkbox" name="option1[]" > <label for="option-15">Option 15</label><br>

    <input type="submit" value="Do thing" disabled>
</form>
</body>
</html>
Avatar billede Den_nemme Nybegynder
27. februar 2016 - 06:33 #2
Hej ronols
Knappen lader til at være disabled uanset hvor mange valg jeg laver. Jeg har prøvet i både Firefox, Chrome og IE.
Avatar billede Den_nemme Nybegynder
27. februar 2016 - 07:44 #3
Jeg spekulerer på, om scriptet nedenfor kan ændres så det kan bruges på flere grupper? Det giver nemlig mulighed for at styre  præcis hvor mange valg brugeren skal foretage :-)

<script type='text/javascript'>//<![CDATA[
$(window).load(function(){
$(document).ready(function() {
    HandleCheckboxSelection();
});

$("input:checkbox").click(function() {
    HandleCheckboxSelection();
});

function GetSelectedCheckboxCount() {
    var selectedCheckboxCount = 0;
    $("input:checkbox").each(function() {
        if ($(this).is(":checked")) {
            selectedCheckboxCount++;
        }
    });

    return selectedCheckboxCount;
}

function HandleCheckboxSelection() {

    if (GetSelectedCheckboxCount() == 3) {
        $(".samplePromo").removeAttr("disabled");
        $("input:checkbox").each(function() {
            if ($(this).is(":checked")) {
                $(this).removeAttr("disabled");
            }
            else {
                $(this).attr("disabled", "true");
            }
        });
    }
    else {
        $(".samplePromo").attr("disabled", "true");
        $("input:checkbox").each(function() {
            $(this).removeAttr("disabled");
        });
    }
});//]]>

</script>
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
27. februar 2016 - 09:54 #4
#2
prøv at vælge mere end 2 i option 1-5 og mere end 1 i option 11-15
så denne betingelse bliver sand
if(option_antal > 2 && option_antal1> 1 )

men prøv at bruge browserens debug (F12) det kunne være der stod noget i console.log
det kunne være du ikke får indlæst jquery.

demo http://experten.olsensweb.dk/1009344/test.html
Avatar billede Wally73 Mester
27. februar 2016 - 09:55 #5
Tror det vil være nok at ændre din .change fra din form til dine inputs i stedet for.
Avatar billede Den_nemme Nybegynder
27. februar 2016 - 14:07 #6
Console:
Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found)
Jeg kan godt se, at din demo virker, men jeg kan ikke selv få den til det...
Hvad nu hvis jeg gerne vil have den til at disable øvrige checkboxe i gruppen når det ønskede antal er valgt? Kan det lade sig gøre?
Avatar billede Wally73 Mester
27. februar 2016 - 16:08 #7
Fik vist ikke læst dit spørgsmål rigtigt i første omgang.

Linjen "var option_antal=$("input:checkbox[name='option[]']:checked").length;" sætter variablen option_antal lig med det antal checkbox med attributten name=option[], som er markeret.

Lav flere checkboxe og giv dem et name-attribut,der svarer til deres gruppe og lav så flere af de linjer i dit script, hvor du ændrer option[] til det navn du har valgt.

Nu har du så værdierne og skal så bare lave en rette din if-sætning til i scriptet.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
27. februar 2016 - 16:09 #8
>Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found)
prøv at ligge din demo online.
eller load jquery localt istedet fra nettet.

jeg afvikler siden fra localhost, og ikke bare ved at klikke på html filen, da denne ellers vil bliver indlæst som file:

>Hvad nu hvis jeg gerne vil have den til at disable øvrige checkboxe i gruppen når det ønskede antal er valgt? Kan det lade sig gøre?

kig på denne (kan optimeres)

<!doctype html>
<html lang="en">
<head>
  <meta charset="utf-8">
  <title>demo</title>
  <script src="//code.jquery.com/jquery-1.10.2.js"></script>
  <script>
    $(function() {
        var submitButt = $("input[type='submit']");

        $( "#frm" ).change(function() {
            var status_option_antal0 = false;
            var status_option_antal1 = false;

            var option_antal0 = $("input:checkbox[name='option0[]']:checked").length;
            var option_antal1 = $('input[name="option1[]"]:checked').length;

            if(option_antal0 > 2){
                status_option_antal0 = true;

                $('input[name="option0[]"').each(function (index, value){
                    if(value.checked==false){
                        value.disabled=true;
                    }
                });
            }
            else{
                // enabler alle checkboxe
                $('input[name="option0[]"').each(function (index, value){
                        value.disabled=false;
                });
            }

            if(option_antal1 > 1){
                status_option_antal1 = true;

                $('input[name="option1[]"').each(function (index, value){
                    if(value.checked==false){
                        value.disabled=true;
                    }
                });
            }
            else{
                // enabler alle checkboxe
                $('input[name="option1[]"').each(function (index, value){
                        value.disabled=false;
                });
            }

            var status = (status_option_antal0 && status_option_antal1 )? false : true;
            submitButt.attr("disabled", status);

        });
  </script>
</head>
<body>
<form id="frm" >
    <input type="checkbox" name="option0[]" > <label for="option-1">Option 1</label><br>
    <input type="checkbox" name="option0[]" > <label for="option-2">Option 2</label><br>
    <input type="checkbox" name="option0[]" > <label for="option-3">Option 3</label><br>
    <input type="checkbox" name="option0[]" > <label for="option-4">Option 4</label><br>
    <input type="checkbox" name="option0[]" > <label for="option-5">Option 5</label><br>
    <br>
    <input type="checkbox" name="option1[]" > <label for="option-11">Option 11</label><br>
    <input type="checkbox" name="option1[]" > <label for="option-12">Option 12</label><br>
    <input type="checkbox" name="option1[]" > <label for="option-13">Option 13</label><br>
    <input type="checkbox" name="option1[]" > <label for="option-14">Option 14</label><br>
    <input type="checkbox" name="option1[]" > <label for="option-15">Option 15</label><br>
    <input type="checkbox" name="option1[]" > <label for="option-16">Option 16</label><br>

    <input type="submit" value="Do thing" disabled>
</form>
</body>
</html>

demo http://experten.olsensweb.dk/1009344/test1.html
Avatar billede starter Praktikant
27. februar 2016 - 16:54 #9
ronols: Jeg forstår det simpelthen ikke. Hvis jeg ligger den på mint eget domæne hos one.com så virker det fint, men hvis jeg ligger det mit arbejdes server, så virker det ikke... Hvordan kan det være?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
27. februar 2016 - 17:17 #10
prøv at hente den ned localt fra
http://jquery.com/download/
direkte link http://code.jquery.com/jquery-1.12.1.min.js

og ret
<script src="//code.jquery.com/jquery-1.10.2.js"></script>

til

<script src="jquery-1.12.1.min.js"></script>
Avatar billede starter Praktikant
27. februar 2016 - 17:30 #11
Det virker desværre heller ikke :'(
Avatar billede Den_nemme Nybegynder
12. marts 2016 - 10:15 #12
Undskyld! Jeg har fuldstændig glemt denne tråd &#128559;
Ronols vil du lægge et svar, så jeg kan komme af med point og lukker tråden? &#128521;
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
12. marts 2016 - 10:21 #13
får du her