Avatar billede brianmilan Juniormester
23. marts 2016 - 22:12 Der er 9 kommentarer

Problem med at vise æ, ø og å

Hej Eksperter,

Efter jeg har installeret den nye WampServer Version 3.0.0 64bit, så får jeg ikke vist æ, ø og å rigtigt, den skriver P� i stedet for På, og L�ven i stedet for Løven og L�gger i stedet for lægger.

Men når jeg ser i min MySQL database, så viser den fint æ, ø og å.
MySQL databasen er sat op til utf8_danish_ci

Alle mine PHP filer starter sådan her:
<!doctype html>
<html>
<head>
<meta charset="utf-8">

Ved I evt. hvad jeg har gjort forkert?

Venlig hilsen
Brian
Avatar billede brianmilan Juniormester
23. marts 2016 - 22:15 #1
Efter jeg har oprettet spørgsmålet så viser den ikke det jeg skrev, på mine PHP side viser den et ruder-tegn ligesom på et spillekort og med et spørgsmålstegn inden i, og ikke som der står oven over her P&#65533
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. marts 2016 - 23:29 #2
Et diamant/ruder tegn plejer at betyde, at du leverer et iso-8859-1 (ANSI) tegn som ø,æ og å, hvor siden så forventer et UTF-8 tegn.

Så hvordan "skriver" du æøå?
Avatar billede brianmilan Juniormester
23. marts 2016 - 23:37 #3
Hej Erik,
Hvordan mener du med "skrive" æøå?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. marts 2016 - 23:54 #4
Skriver du æøå i en editor (som notepad)? Så skal du gemme filen som UTF8.

Skriver du æøå på en webside? Så skal den også være sat til UTF8.

...eller hver du nu gør...
Avatar billede brianmilan Juniormester
24. marts 2016 - 00:01 #5
Okay på den måde :-) Jeg bruger DreamWeaver, de æøå jeg har skrevet i HTML koden bliver vist rigtigt, men det er kun når jeg trækker data fra min MySQL database at æøå bliver vist forkert. Jeg har gemt min .PHP sider i UTF-8 uden BOM
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. marts 2016 - 00:14 #6
Der er ikke noget der hedder "bliver vist rigtigt". Et iso-8859-1 æøå bliver vist rigtigt, hvis det vises som iso-8859-1. Og et UTF8 æøå bliver vist rigtigt, hvis det vises som UTF8. Så hold lige op med at akrive den slags sludder ;)

Men det er stadig uklart hvad du gør. Du skriver altså HTML-kode i DreamWeawer. Og du gemmer PHP-sider som UTF8. Ok.

Men gemmer du HTML-siderne fra DreamWeawer som UTF8? Eller er det hvad du mener er PHP sider?

Hvor kommer data i din MySQL database fra? Fra websider? Og er de sat til UTF8?
Avatar billede brianmilan Juniormester
24. marts 2016 - 11:19 #7
Hej Erik,
Mit problem er netop at min UTF-8 ikke viser æ, ø og å.
Jeg skriver mine data direkte i MySQL Workbench, og når jeg "kikker" ned i databasen står alle mine data fint, det er kun i det øjeblik at jeg trækker dem ud via en PHP fil at det går galt, jeg gemmer også PHP filen i formatet UTF-8 uden BOM.

Det har virket perfekt indtil jeg har opdateret til WampServer Version 3.0.0 (64bit)

Jeg har prøvet at køre PHP filerne i Microsoft Edge, Explorer og Chrome, bare for at se om det evt. var nogle af browserne der gav problemet.
Avatar billede brianmilan Juniormester
24. marts 2016 - 11:33 #8
Jeg har fundet ud af det, jeg har skulle bare skrive

mysql_set_charset("UTF8", $db);

når jeg connecter til min MySQL database, så nu virker det :-)
Avatar billede compac Seniormester
14. september 2016 - 12:21 #9
Ifølge manualen er det:  mysqli_set_charset( $db, 'utf8');

Men løsningen har været til utrolig stor hjælp.