Avatar billede lheg Nybegynder
11. maj 2016 - 10:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flere forfattere adskilt af "og" i stedet for "and"

Hej,
jeg er ved at skrive en større opgave på dansk og skal citere en artikel skrevet af flere forfattere. Jeg har lavet en litteraturliste i bibtex, men kan kun få adskilt forfatterne med "and".

Jeg har både forsøgt mig med bare at adskille forfatterne med "og", men så læser bibtex det som et helt navn og citerer kun (Li, 2000) i stedet for det ønskede (Li og Ng, 2000).

Pakkerne jeg bruger er: natbib, dk-bib, apalike

Her er kilden, som jeg ønsker ændret, når der refereres til den:

@article{li2000optimal,
    title={Optimal Dynamic Portfolio Selection: Multiperiod Mean-Variance Formulation},
    author={Li, Duan and Ng, Wan-Lung},
    journal={Mathematical Finance},
    volume={10},
    number={3},
    pages={387--406},
    year={2000},
    publisher={Wiley Online Library}
}

På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2016 - 10:48 #1
' and ' er en del af bibtex formatet, så det skal være bibtex stilen som kan finde ud af dansk. Jeg tror ikke apalike kan, og dk-bib hjælper kun som support for nogle specialfremstillede bibtex stile, og de er så vidt jeg ved ikke kompatible med natbib

Du kan evt prøve stilen

dlfltxbbibtex

det er den jeg har lavet til min LaTeX bog

BTW: det bedste sted at få LaTeX support i dag, er tex.stackexchange.com
Avatar billede lheg Nybegynder
11. maj 2016 - 11:08 #2
Hej daleif,
tak for hurtigt svar!

Jeg kunne desværre ikke finde ud af at bruge den stil, du foreslår.

Jeg plejer også at bruge den hjemmeside, men synes den plejer at være bedst til generelle fejl og ikke specifikke danske fejl - men jeg tog fejl og der var svaret på mit problem.
Jeg bruger nu stilen "dk-apali", mens jeg stadig skriver "and" i bibtex, så skriver den "og" i pdf-outputtet.

Er ikke helt med på pointsystemet, men du må meget gerne få dem, jeg har udlovet :-)
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2016 - 11:13 #3
jeg er ligeglad med point
Avatar billede lheg Nybegynder
11. maj 2016 - 11:25 #4
Ok, tak for hjælpen i hvert fald!
Hvordan lukker jeg så spørgsmålet? :-)
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2016 - 11:38 #5
pas, meget lang tid siden jeg har været her sidst
Avatar billede lheg Nybegynder
11. maj 2016 - 11:38 #6
Håber dette er ok - spørgsmålet er løst. Min løsning står i #2.
Avatar billede aliaz Nybegynder
14. maj 2016 - 10:38 #7
Forfatter 1 and Forfatter 2 burde give [Efternavn og Efternavn, År].

Måske er det kommaerne, der driller. Har du prøvet:

author={Li Duan and Ng Wan-Lung},?

(eller author={Duan Li and Wan-Lung Ng}, hvis fornavn og efternavn skal byttes om?