Avatar billede allan75 Juniormester
11. maj 2016 - 22:25 Der er 7 kommentarer

ny pc, ssd disk, system + opstart. ASUS X756UB-T4093T17

Min mor har købt ny pc.
https://www.bilka.dk/elektronik/computere/baerbare-computer/asus-x756ub-t4093t173---brun/p/100230182?event=32&point=1&facetString=Brand:ASUS

Der står at den 16gb ssd disk bruges til system og opstart, som jeg forstår det, men når jeg kigger i diskhåndtering, så står ssd disk med 14,91gb og 100% ledig, og er ikke konfigureret til hverken drev bogstav el. noget andet.
Til gengæld er den 1tb disk konfigureret,
260mb efi systempartion.
OS (C:) 371,85gb boot, sidefil, crashdump, primær partion.
499mb genoprettelsespartion.
DATA (D:) 558,91
primær partion partion.
Har jeg misforstået noget?
For det ser da for mig ud som om at den ssd disk slet ikke bliver brugt til noget?
Avatar billede poko1 Ekspert
12. maj 2016 - 10:00 #1
Brug jeres fortrydelses ret Til den pris burde der være en 128Gb SSD disk med styresystemet!
https://www.proshop.dk/Baerbar/X756UB-T4033T/2531224?utm_source=edbpriser&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
Avatar billede 220661 Ekspert
12. maj 2016 - 20:34 #2
Jo den bliver brugt i systemet. Men ikke som direkte systemdisk. Den bruges til det der hedder ExpressCache.

https://en.wikipedia.org/wiki/ExpressCache
https://www.google.dk/?ion=1&espv=2#q=expresscache
Avatar billede allan75 Juniormester
13. maj 2016 - 17:08 #3
220661: Så umiddelbart er alt ok?

Poko: den du henviser til er med en I5 processor, denne er med en I7
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2016 - 18:24 #4
#3 Ja det vil jeg mene det er.

Har ikke selv haft en pc med sådan et opsæt dog.
Kigger man på dit link i #0 står der under diskene at det første drev bruges til system og ssd til opstart.

Om ssd drevet også har indflydelse på programmer der afvikles vil jeg også tro, dog uden at være sikker. Ssd drevet bruges som en ekstra form for  hukommelse med hurtig adgang. Det er sådan jeg tolker "Express Cache"

Man kunne også før bruge en usb pind til hjælp på opstart på en computer.
Denne funktion har jeg heller ikke brugt.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. maj 2016 - 18:31 #5
Og ja det er en i5 men du vil ikke kunne mærke en forskel! I øvrigt sidder der en 5400 omd. harddisk som ved hjælp Express cache kun bliver 5 sec hurtigere. En rigtig SSD er min Comp køreklar på 36 sec.
https://billedeupload.dk/?v=VwWlE.jpg
Avatar billede allan75 Juniormester
18. maj 2016 - 02:33 #6
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2016 - 16:33 #7
#6 Drevet bruges for hurtig tilgang til filer/mapper du bruger tit, og det er det der hedder ExpressCashe, som er hurtigere end en almindelig disk men ikke så effektivt som en ssd. Sådan tolker jeg meddelesen fra dem. I øvrigt det samme som #2.