Avatar billede panebb Novice
07. juni 2016 - 12:04 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

hent værdi

I en fane kaldet "SAGER OPRET" har jeg en lang række informationer i kolonne A til J.
I kolonne A (formateret som tekst) et der 5/6-cifrede numre bestående af tal og til tider bogstaver. Dette er sagsnumre, de to første tal er måneden 01-12
de næste 3 tal er sagsnummeret. Det vil sige at ved månedsskifte ændrer de to første tal sig (sker manuelt)
Sidste sag i maj kan hedde 05352
Første sag i juni vil så hedde 06353
I en anden fane "Ordre" henter jeg nogen af oplysningerne fra "SAGER OPRET". Det gør jeg ved at taste sagsnummeret i kolonne A, så henter excel selv oplysninger fra de ønskede celler i "SAGER OPRET"
jeg bruger formlen: =LOPSLAG(A113;'SAGER OPRET'!A:J;3)

Det har hidtil fungeret fint også i tidligere år, MEN nu laver det fejl, som jeg ikke forstår. Skriver jeg 05331 i en celle i kol A i "Ordre" henter excel oplysningerne uden problemer. Er nummeret 06331 kan excel ikke finde noget og viser resultatet 0
Det har tidligere fungeret fint. Formlerne ser ens ud i forhold til excelark fra tidligere år.
Jeg har så fundet ud af det skyldes at tallene i "SAGER OPRET" ikke er fortløbende. Men der vil springe ved hver månedsskifte da de 2 første cifre angiver måneden. Og det gav ikke problemer tidligere år, og heller ikke i indeværende år ved tidligere månedsskifte.

Nogen der kan gennemskue hvor fejlen er?
Avatar billede anedi Ekspert
07. juni 2016 - 12:30 #1
Prøv med denne:
=LOPSLAG(A113;'SAGER OPRET'!A:J;3;FALSK)

hjælper det?

Vh
Anedi
Avatar billede anedi Ekspert
07. juni 2016 - 12:37 #2
Hvis ikke man angiver det sidste argument i lopslag-funktionen, sættes det automatisk til SAND.

SAND antager, at den første kolonne i tabellen er sorteret enten numerisk eller alfabetisk, og der søges så efter den nærmeste værdi.

FALSK søger efter den nøjagtige værdi i den første kolonne.
Avatar billede panebb Novice
07. juni 2016 - 12:58 #3
Tak, det ser ud som om at det hjalp.
Men jeg forstår ikke helt, hvorfor det tidligere har virket uden FALSK