Avatar billede joki Juniormester
13. juni 2016 - 15:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Skift mellem test og produktion

Hej

Hvordan koder jeg bedst en mulighed for at skifte mellem div. usernames, password, connectionstrings ( i app config)  o,s,v, fra test til produktion.

Jeg har en samlet solution med flere projekter hvor brugernavn/password er gemt i hver deres statiske klasser.
Jeg vil gerne i mit hovedprojekt kunne kalde kode, som sætter om brugernavn/password skal angives til test eller produktion, inden jeg åbner det aktuelle projekt
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2016 - 15:54 #1
Efter min bedste overbevisning saa:
- connection strings, usernames, passwords hoerer hjemme i konfigurations filer ikke i software
- konfigurations filer er ikke en del af deployment
- konfigurations filer ejes af server administrator
- deployment installerer en template for konfigurations fil og en release note om aendringer der skal laves on konfigurations fil ved opdatering
- efter installation saa vil server administartor for ny installation omdoebe template til konfig og tilrette men for en gammel installation bare laese release note om der skal aendres i konfig fil

Paa den maade er der ikke noget problem med test vs produktion.

Bemaerk at den synsvinkel ikke er universelt accepteret. Specielt i .NET verdenen er der mange udviklere som tror at de ejer konfigurations filer.
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. juni 2016 - 23:10 #2
ENIG - Arne hvis du ikke er professionel burde du blive det...
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juni 2016 - 01:50 #3
@Kurt

Jeg har arbejdet fuldtid i IT branchen siden 1992.
Avatar billede joki Juniormester
20. juni 2016 - 09:13 #4
Ok, det lyder fornuftigt, det vil jeg forsøge.
Hvad gemmes data i xml? hvad med password skal de krypteres ?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juni 2016 - 01:33 #5
Password skal absolut krypteres.

Men endnu bedre hvis der bruges integreret sikkerhed mellem ASP.NET og database, saa man undgaar at gemme password.