Avatar billede Gerne Praktikant
21. juni 2016 - 13:33 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Lave liste over flere rækker af celler, med værdier valgt ved afkrydsning af celle

Ønsket:
Jeg vil gerne lave en liste med værdier over flere rækker af celler, som bliver bestemt ud fra krydser man sætter i andre celler.

Problemet:
Hvis B1 er cellen man sætter krydset i, og C1 er cellen med værdien ser afkrydsningen normalt således ud, hvis man i f.eks. A1 skriver =HVIS(B1="x";C1;). Dette er ikke vanskeligt.

Følger man ovennævnte terminologi starter det vanskelige når det ønskes at lave en listen med flere værdier. Eks. B1 til B10 med mulige krydser og C1 til C10 med værdierne 1 til 10.

Her ønskes en formel der kan sætte de værdier ind i cellerne A1 til A10, som vælges med et kryds i B1 til B10.

Altså:
Hvis jeg sætter et kryds i B2, B3, B7 og B9, skal værdierne C2, C3, C7 og C9, sættes kronologisk ind i kolonne A. (Udpenslet: C2-->A1, C3-->A2, C7-->A3 og C9-->A4)

Noter:
Jeg har lavet formlen for A1, så den del skal der ikke arbejdes på. Dermed kan der regnes ud fra at A1 >= 1, da listen ikke skal oprettes hvis der ikke er sat er kryds i nogen af cellerne i B1 til B10.

Jeg håber I kan hjælpe.
Avatar billede excelent Ekspert
21. juni 2016 - 19:51 #1
=HVIS.FEJL(INDEKS($C$1:$C$10;MINDSTE(HVIS($B$1:$B$10="x";RÆKKE($B$1:$B$10));RÆKKE(1:1)));"")

Afslut formlen med CTRL+SHIFT+ENTER ikke kun ENTER
Avatar billede Rosendal Juniormester
09. marts 2021 - 13:51 #2
Jeg har brugt ovenstående formel lettere modificeret uden problemer, men når jeg retter formlen til at starte fra linje 2 (skal have overskrifter på), går det helt galt.

Det er tiltænkt at formlen skal liste de celler i række A som har en værdi i række D, som er forskellig fra 0.

Min formel ser således ud:

=HVIS.FEJL(INDEKS($A$2:$A$11;MINDSTE(HVIS($D$2:$D$11<>0;RÆKKE($D$2:$D$11));RÆKKE(2:2)));"")