Avatar billede itolde Mester
27. juni 2016 - 10:11 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Redde indhold på hdd

Goddag i stuen.
Jeg er lige blevet spurgt om man kan hente noget af indholdet ud fra en lager disk - altså en uden OS - når bundkortet gik sig en tur under tordenvejret forleden.
Jeg er ikke helt novice med computere og deres nykker, så jeg har kikket på hendes maskine og der er ingen adgang til BIOS. Maskinen tænder og efter et øjeblik kommer sort skærm med besked om at dato osv ikke passer og man skal trykke på F1 eller F2 for at komme ind i BIOS. Denne meddelelse forsvinder næsten med det samme, under 1 sekund, og der kommer et endnu kortere glimt af BIOS skærmen og så bare sort skærm. Det er derfor jeg tror at bundkortet er dødeligt såret.
Problemet er den ekstra hdd, som indeholder noget materiale, som ejeren ikke havde fået sikkerhedskopieret.
Jeg ved af erfaring, at når først kablerne har været fjernet fra bundkortet og sat i igen, kan man ikke få adgang til disken uden at formatere den. Og dermed mister man jo sine ting.
Jeg ved også at der findes data recovery programmer og har da også prøvet at gendanne med et af dem (husker ikke lige navnet, det er et stykke tid siden.) Derimod husker jeg, at det ikke var videre godt, dokumenter f.eks. åbnede med det reneste volapyk og kunne ikke formateres til noget brugbart. Billeder blev slet ikke fundet. Så recovery vil jeg ikke anbefale.
Jeg ved at der findes det navnkundige firma, IBAS hedder det vist, som påtager sig arbejdet for guld og platin og det tror jeg bestemt ikke at min veninde er villig til at give.
Tak på forhånd og venlig hilsen
Maria
Avatar billede jakobdo Ekspert
27. juni 2016 - 10:22 #1
Hvis disken ikke er beskadiget, så burde du "bare" kunne koble den i en fungerende computer og så udlæse data fra disk nummer 2.
Avatar billede sonalias Seniormester
27. juni 2016 - 10:42 #2
Windows/Linux/OSX? En almindelig NTFS formateret harddisk uden kryptering kan du sagtens pille ud og sætte i en anden PC hvor du så kan se dataene.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2016 - 10:54 #3
"Jeg ved af erfaring, at når først kablerne har været fjernet fra bundkortet og sat i igen, kan man ikke få adgang til disken uden at formatere den. Og dermed mister man jo sine ting"

Med mindre disken er krypteret vil jeg mene det ikke er korrekt.

Har hentet data ud af en del diske hvor systemet gik ned.
Har både brugt metode til at koble på en anden stationær, men også fra en "live cd".
Så er disken ikke lyn skadet, så burde du kunne få data ud uden problemer
På den berørte computer, prøv at koble enheder fra der ikke behøves for at starte op. Måske det er et defekt dvd drev der gør at den lukker ned.
Avatar billede itolde Mester
27. juni 2016 - 12:16 #4
Utallige tusinde tak for jeres opmuntrende ord :-)

Så er det jo nok bare mig som på en eller anden måde havde lavet rav i den da jeg skulle flytte en disk over på et nyt bundkort.

OS er Windows.

Jeg forsøger nu jeres råd, også det med at pille DVDdrevene fra (der er to).

Vender tilbage med facit, måske først i morgen. Skal hjem nu og orker ikke tage computeren med (desktop.

Foreløbig - ha' en super dag, Alle sammen :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
27. juni 2016 - 12:23 #5
der er altid aldi's usb-dims. Bare drop harddisken i, og tilslut til usb-port på en pc. Så er der adgang via stifinder (hvis eller hdd ikke er defekt).
300kr http://www.aldi.dk/aldi_hdd_dockingstation_48_615_3954_21753.html
Avatar billede eurositi Ekspert
27. juni 2016 - 12:45 #6
TestDisk (helt gratis) kan helt sikkert redde dine data ud på et andet drev (sørg for, at der er plads nok til alt på destinationen). Herefter kan du reformatere harddisken eller hvad du vil forsøge uden risiko for datatab.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
Avatar billede kurtba Ekspert
27. juni 2016 - 21:00 #7
Udgangspunktet her må være, at harddisken enten er brændt af - eller også fejler den ingenting.
Så umiddelbart er der ikke brug for testdisk eller andre programmer til at redde filer.
Som flere andre beskriver, skal hd bare tages ud og sættes til en anden pc.
Jeg har haft flere pc.er mellem hænderne, som har været brudt sammen på grund af lynnedslag og 7-9-13 ingen af dem havde ødelagt harddisk.
Men derfor kan det jo godt ske - men hvis den er brændt af vil testdisk heller ikke kunne gøre nogen forskel.
Avatar billede eurositi Ekspert
28. juni 2016 - 10:32 #8
#7 enig.
Det er næppe harddisken, som fejler noget hér, så den bør flyttes over på en fungerende computer og tilsluttes vha. f.eks. et SATA-kabel. Tilslut harddisken med de samme kabler, som den var tilsuttet med på den defekte computer. Åbn BIOS (F2 eller Delete ved opstart) og registrér den nye harddisk som en sekundær diskenhed. Indlæs Windows og hent data ud derfra.

TestDisk er ideelt, hvis f.eks. Master File Table (MFT) er røget sig en tur. Det sker ofte, hvis man tilslutter en ekstern harddisk til en anden type enhed, som forsøger at formatere den, fordi den ikke accepterer NTFS som diskformat. Når man så forsøger at gå tilbage til sin PC, vil man opleve, at disken pludselig ikke kan læses, eller at den fremstår som tom. Data er ikke slettet, men det kræver et program at gendanne MFT'en eller redde eksisterende data ud forinden.
Avatar billede itolde Mester
28. juni 2016 - 11:15 #9
Takker igen for forslag og råd.
Ingen af forslagene fra i går gav noget, Nyt bundkort er bestilt og ankommer sandsynligvis allerede i dag. Det tager ikke lang tid at sætte det i og tilslutte ledninger og div. komponenter, så resultatet (forhåbentlig positivt) viser sig med det samme jeg starter maskinen.
Det er ikke harddiskene, der er problemer med. Det er den manglende adgang til BIOS. Jeg mente ikke at diskene havde indflydelse på det, det har jeg da set alle de gange hvor jeg samlede pc'er fra bunden.
Kommer tilbage når operationen er overstået og patienten er helbredt. "krydser fingre"
Ha' en dejlig dag :-)
Avatar billede sonalias Seniormester
28. juni 2016 - 11:41 #10
"Problemet er den ekstra hdd, som indeholder noget materiale, som ejeren ikke havde fået sikkerhedskopieret. " Så er det da en lidt uheldig formulering ?
Og nej, diskene har ikke indflydelse på BIOS adgang.
Avatar billede itolde Mester
28. juni 2016 - 12:13 #11
Så må jeg undskylde.
De evt tabte filer og billeder er EJERENS største problem.
Under tordenvejret forleden var her strømafbrydelse og derfor vil computeren ikke starte uden at dato og klokkeslæt er indstillet. Det skal jo gøres i BIOS og der kan jeg ikke få adgang. Det er mit, AMATØRREPARATØRENS, største problem. Mere udførlig beskrivelse i indledningen.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juni 2016 - 16:24 #12
#9 Er bundkortet der kommer i identisk med det gamle?
Er computeren købt med et styresystem installeret er den sandsynligvis installeret med OEM system, som herefter skal genaktiveres (hvis Microsoft ellers går med til det).
Hvis ikke de gør det, skal en ny licens købes.
Avatar billede itolde Mester
28. juni 2016 - 18:26 #13
Nej, ikke helt. Har selv bygget computeren så der bliver ingen problemer med softwaren. Win 7 er godtnok købt som OEM og har været installeret et par gange (på samme computer) uden at Microsoft brokkede sig, så vi håber at det går en gang til. Det er jo nødvendigt at installere 7'eren for at kunne opgradere til 10'eren.

Kunne ikke finde et bundkort magen til det gamle, men fandt et fra samme producent og med samme socket- og RAM specifikationer. Kan ikke komme videre i dag fordi ejeren er ikke hjemme, men så må jeg til det i morgen.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juni 2016 - 18:31 #14
jeg ville så trække en backup af data ud fra disken før jeg begyndte på at installere det nye bundkort. Alt andet lige - jeg plejer at lave et image af disk hos kunder før jeg  piller videre. Typisk pga manglende backup.
Avatar billede itolde Mester
30. juni 2016 - 12:50 #15
claes57 - systemdisken finder der ret ny backup af, så der var ingen problemer der.

Og nu til den store finale:
Ny disk er sat i og alt er oppe og køre igen i fin stil, og lagerdisken virker også fint.
Ejeren, og også jeg, var nervøse for at alt på den ville gå tabt (ihukommende min tidligere uheldige oplevelse efter en noget lignende hændelse)

jakobdo og 220661 - I aner ikke hvor meget jeres positive indlæg hjalp os. De beroligede og jog nervøsiteten i skammekrogen. Det kan vi ikke takke jer nok for.

Jeg ved ikke hvordan systemet virker her, om tråden bliver utilgængelig efter jeg lukker den, og derfor venter jeg en dags tid med at gøre det, så kan de, der har lyst, læse slutningen.

Venlige hilsener
Maria
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. juni 2016 - 13:10 #16
Godt der var en god afslutning. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2016 - 16:07 #17
Jeg er enig i #16.
#15 Velbekomme :-)
Tråden som sådan lukkes ikke hvis der ikke gøres noget. Det man gør er at markere det indlæg/flere indlæg, der har været med til at løse dit problem som løsning/løsninger på dit problem.
Ved disse indlæg kommer der så en grøn streg ud for, så man kan se hvad løsningen blev på dit spørgsmål. :-)