Avatar billede erlandsen Seniormester
28. juni 2016 - 21:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

problemer med gateway

jeg har en yousee internetforbindelse med et netgear modem som jeg havde tilsluttet tre pc'ere til og en router - hvor der var tilsluttet yderligere fire pc'ere.

modemmet med de 3 kørte på 192.168.0.x og routeren med de 4 på 192.168.1.x.

nu har jeg købt en swith som er sat på modemmet og hereafter sat routeren på switchen og koblet de 7 pc'er til schwitchen. routeren fungerer nu kun som wan og alle 7 pc'ere skal nu kun køre på 192.168.0.x

problemet er at de 4 pc'ere ikke kan komme på internettet fordi de åbenbart vil køre på det forkerte subnet, hvis man vælger at netkortet skal finde ip adresse automatisk? jeg skal altså tvinge de 4 pc'ere manuelt over på 192.168.0.x???

hvordan kan jeg få de sidste 4 til selv at finde den rigtige gateway? problemet er at de 4 "pc'er" ikke bare kan opsættes manuelt...
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
29. juni 2016 - 02:07 #1
første tanke: kan din router ikke sættet op til at fungere som DHCP server ??
og så lade alle de 7 PCer hente ip opsætningen fra DHCP

så vil PCerne automatisk få en IP på det rigtige netværk, default Gateway (routeren), subnet, og DNS settings
Avatar billede erlandsen Seniormester
29. juni 2016 - 19:16 #2
DHCP er aktiveret på netgear modemmet (192.168.0.x) og sandsynligvis også på Linksys routeren (192.168.1.x). Når jeg skriver sandsynligvis, er det fordi den er installeret hvor jeg ikke kan nå den. Men det kan være at jeg bliver nødt til at kravle derop, for evt. at nulstille det, da jeg ikke kan fange Linksys routeren via browseren...
Avatar billede Mikkel Clement Seniormester
11. juli 2016 - 14:33 #3
Hej Erlandsen,

Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit setup 100%, men det kunne lyde som om du har to DHCP servere, og så vil klienterne jo tage imod adressen fra den DHCP server der svarer klienten hurtigst. Du skal have slået DHCP fra på en af dem, så du får alle klienterne til at snakke med den samme DHCP server, og dermed får alle klienterne i samme subnet.

Mvh Mikkel
http://lighthousetech.dk
Avatar billede erlandsen Seniormester
12. juli 2016 - 15:47 #4
det lykkedes efter at jeg slukkede for routeren...