Avatar billede Nadiavbronx Juniormester
06. juli 2016 - 22:46 Der er 6 kommentarer

Hvordan får man summen af celler uden at medregne skjulte cellers værdi

Hej

Jeg har udarbejdet et regneark i Excel, hvori jeg også har lavet nogle VBA koder til at skjule celler mm. Men jeg mangler dog en kode eller formel til at finde summen af de viste celler - jeg ønsker altså ikke at de skjulte celler skal medregnes..
Jeg har prøvet SUBTOTAL(109;G15:Z15) men denne formel virker som udgangspunkt ikke..
Avatar billede ebea Ekspert
06. juli 2016 - 23:44 #1
Jeg ved ikke om du tæller kolonnevis sammen, eller over flere kolonner. Men hvis du f.eks tæller i A kolonne, så brug en ekstra kolonne (B) og indsæt denne i B kolonnen:
=SUBTOTAL(102;A1) og kopier ned så langt du har data
Derved får du et 1 tal i de rækker som er synlige.

Denne formel bruges så til sumtotal: =SUM.HVISER(A1:A20;B1:B20;1)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. juli 2016 - 08:21 #2
Din formel SUBTOTAL(109;G15:Z15) virker ikke kolonnevis.

Jeg ville gøre følgende:

I G14 indtast: =CELLE("bredde";G15) og kopier til Z14.

Brug herefter:
SUM.HVIS(G14:Z14;">0";G15:Z15)
Avatar billede anedi Ekspert
07. juli 2016 - 09:42 #3
Fandt denne kodestump på nettet, der også klarer jobbet:

1. Hold down the ALT + F11 keys, and it opens the Microsoft Visual Basic for Applications window.

2. Click Insert > Module, and paste the following code in the Module window.

Function SumVisible(WorkRng As Range) As Double
'Update 20130907
Dim rng As Range
Dim total As Double
For Each rng In WorkRng
    If rng.Rows.Hidden = False And rng.Columns.Hidden = False Then
        total = total + rng.Value
    End If
Next
SumVisible = total
End Function

3. Save this code and enter the formula =SumVisible(C2:C12) into a blank cell.

Vh
Anedi
Avatar billede Sitestory Mester
09. juli 2016 - 09:38 #4
På denne side: http://sitestory.dk/excel_vba/sumhvis-ignorer-skjulte.htm viser jeg et eksempel på en funktion, som du efterlyser.
Avatar billede Nadiavbronx Juniormester
11. juli 2016 - 22:03 #5
@sitestory, jeg har kigget på dit eksempel tidligere, men kan dog trods den ellers gode forklaring ikke få det til at virke. Jeg er lidt i tvivl om hvilket modul jeg skal indsætte koden i, er det i selve det VBA ark som koden skal virke i eller skal den indsættes i et helt nyt module?? Derudover kan jeg ikke få sumhvisskjult frem, når jeg vælger indsæt funktion fremkommer brugerdefineret ikke som en mulighed...
Avatar billede Sitestory Mester
12. juli 2016 - 15:34 #6
Funktionen skal indsættes i et standardmodul. Når det er gjort, burde der komme en mulighed for at vælge brugerdefinerede funktioner.