Avatar billede HkD Juniormester
13. juli 2016 - 12:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Samlign og flet.

Jeg har 2 Excel filer som jeg skal sammenligne og flette.

Fil 1 indeholder varenr og pris.(ca 1000 linier)
EKS: kolonne A: 12345678 Kolonne B: 30

Fil 2 indeholder varenr. (ca 300 linier)
EKS: Kolonne A: 12345678

Nu skal jeg sammenligne kolonne A i begge filer og hvis der dubletter
skal jeg have flettet kolonne B fra fil 1 over til fil 2 eller have en helt ny fil
hvor det er flettet.

Er der nogle som kan hjælpe med det?

På forhånd tak
Avatar billede kim1a Ekspert
13. juli 2016 - 15:33 #1
lopslag eller vlookup alt efter om dit excel er dansk eller engelsk.

Det nemmeste er nok bare at lave opslaget direkte i fil 2. Jeg forudsætter du har overskrifter og dine data starter i række 2)
lopslag(A2;[fil2-faneblad]A2:B1000;2;falsk)
Avatar billede HkD Juniormester
13. juli 2016 - 16:42 #2
Hvis jeg bruger denne lopslag(A2;[fil2-faneblad]A2:B1000;2;falsk)
kommer der fejl med "Det indstatede navn er ugyldigt"
Avatar billede HkD Juniormester
13. juli 2016 - 16:43 #3
"indtastede"
Avatar billede kim1a Ekspert
13. juli 2016 - 17:43 #4
Ja okay - jeg antog nok lidt for meget.

Du skal skrive =lopslag( og så følge guiden der kommer frem. Det jeg skrev i firkantet "parantes" var tanken at du skal erstatte med hvor din fil ligger. Nemmest er det at have begge filer åbne, så skrive =lopslag(A2; og så markere området du skal slå op i - altså ca A2:B1000 i den åbne fil.
Beklager forvirringen.
Avatar billede HkD Juniormester
13. juli 2016 - 19:00 #5
Det hjalp :-)
Jeg havde markeret navnet på arket i filen i stedet for de kolonner som skulle læses.
Nu virker det.
Tusinde TAK.