Avatar billede Vigh Novice
15. juli 2016 - 09:51 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

automatisering af indtastning

Hej

jeg har et regneark hvor jeg indtaster nogle faste koder i kolonne E (eks 301 eller 302) i kolonne B tastes der en kode som hænger sammen med enten 301 eller 302
kolonne vil jeg gerne have udfyldt automatisk når der tastes i kolonne E
jeg håber der er nogle der vil hjælpe, da jeg ikke selv lige kan gennemskue hvordan det kan sættes op
ps. en enkelt kode i kolonne E er det både kolonne B og C der tastes i.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
15. juli 2016 - 10:01 #1
=HVIS(E1=301;"a";"b")

hvis du skriver dette i B1, så vil den kigge på E1 og hvis der er tastet 301, vil den skrive a i B1 .. og ellers vil den skrive b
Avatar billede Vigh Novice
15. juli 2016 - 11:05 #2
Hej The Real Yoda

det ser ud til at det er løsningen men jeg skal lige have lidt hjælp til hvordan jeg skriver videre hvis E1=302
Avatar billede ebea Ekspert
15. juli 2016 - 11:44 #3
Lidt "svævende" hvad du vil sammenligne, og hvor du vil have resultatet deraf.
Hvis du indtaster i B1, og sammenligner med hvad der står i E1, og indsætter formlen f.eks. i F1, kan du bruge denne formel. En sammenligning af de 2 værdier.
Ellers skriv mere nøjagtig, hvad du vil sammenligne.
=HVIS(B1=E1;"Korrekt";"Forkert")
Avatar billede supertekst Ekspert
15. juli 2016 - 11:45 #4
Måske lidt VBA:

Const E301 = "B301"                                'tilpas indhold
Const E302 = "B302"                                '-"-
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim række As Integer
    If Target.Column = 5 Then
        række = Target.Row
        If InStr(Target.Address, ":") = 0 Then
            Select Case Target
                Case 301
                    Range("B" & række) = E301

                Case 302
                    Range("B" & række) = E302

                Case 399
                    Range("B" & række) = "B399"    '-"-
                    Range("C" & række) = "C399"    '-"-
            End Select
        End If
End Sub
Avatar billede Vigh Novice
15. juli 2016 - 11:48 #5
Hej
løsningen jeg efterlyste blev denne her da den kunne bruges

=HVIS(E1=301;0;HVIS(E1=305;5;HVIS(E1=327;4;)))