Avatar billede ims Novice
05. august 2016 - 17:58 Der er 8 kommentarer

Manglende lyd på indb. højtalere (High definition Audio)

I meget lang tid har jeg kun kunnet få lyd på min PC via USB-Stik. Opstartslyde o.lign. virker udmærket, så der burde vel ikke være noget galt med PCén.
Diverse test viser alt i orden og "lydindikatoren" viser også, at der er lyd.
- Der kommer bare ikke lyd på de indbyggede højtalere, selvom "bjælken" ikke står på nul.
Jeg har set flere svar på nettet til lignende spørgsmål, bare ikke nogen som løser mit problem. Håber at nogen i dette forum kan hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2016 - 19:18 #1
bærbar eller pc? hvilket program kommer der ikke noget lyd igennem højtaler? Har du prøvet at ændre standardenheden? skruet op for lyden i begge programmer (altså både windows og det andet program?)
Avatar billede ims Novice
05. august 2016 - 20:05 #2
Det drejer sig om en bærbar. Der kommer ikke lyd fra nogen programmer, heller ikke
fra internet. Til gengæld kommer der opstartslyd og lyd når der kommer e-mails.
Højtalere, mener jeg er afprøvet på utallige måder, bl. a. slettet driver, som så igen (via nettet) automatisk geninstallerer den samme. Så jeg vil være enormt glad for forslag som kan løse problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2016 - 20:28 #3
Kan dit grafik kort håndtere lyde, kunne det tænkes du skulle tjekke driveren til grafik kortet. Jeg ved at med den digitale del af lyden, der skal denne driver være installeret og virke korrekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2016 - 20:32 #4
#2 Som Thomas skriver skal du tjekke hvilken enhed der bruges. Hvid du højreklikker på højttaler ikonet kan du her vælge afspilnings enheder og se hvilken der bliver brugt til højttalere.
Avatar billede ims Novice
08. august 2016 - 12:14 #5
Min nuværende grafik driver (som iflg. div. udskrifter angives som  i orden)  er:
Intel ® HD graphic 3000  ? 9.17.10.4229
Iflg. Dowloadcenter.intel.com kan man downloade en driverversion til windows 10 der hedder 15.401.64.4256.

Mit lydproblem startede sidste sommer i windows 7. Først var der lyd i ca. 2 min. men efter fjernelse af lyddriver og download af ny driver forsvandt lyden helt. Efter opdatering til Windows 10 i maj md. er problemet stadig det samme.

Jeg er nok lidt bange for at download af ny version, kan give nye problemer, derfor vil jeg gerne høre om I har andre muligheder, eller at jeg skal downloade den foreslåede.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2016 - 12:35 #6
hvis din ny driver ikke duer, har Windows en funktion "rul driveren tilbage til sidste version" - og det virker som regel - så man kan altid prøve - og hvis ikke det virker, ruller du bare tilbage igen (gøres i selve Enhedshåndteringen)
Avatar billede ims Novice
08. august 2016 - 13:38 #7
Se når jeg går ind i enhedshåndteringen og gør som du skriver (og tidl. har afprøvet)
får jeg kun til svar, at jeg har den bedste driver. - mit spørgsmål lyder så på, om jeg uden efterfølgende problemer kan følge rådet fra ovenstående downloadcenter og hente driverversion 15.401.64.4256. fra Intel.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2016 - 10:38 #8
Driverne som du kan søge frem i Enhedshåndteringen sponsoreres af Microsoft - dvs. at Hardwareleverandører (Intel) tit kommer med opdateringerne som er meget længere frem end Microsofts egne. Microsoft gennemtester Driverne og sørger for at de virker med alle deres Systemer, før de bliver lagt på Microsoft Update - hvor Enhedshåndteringen kigger.
Det sagt, når du opgraderer Driverne, (og de ikke virker) bliver den sidste driverversion som var installeret på Computeren, gemt således at du kan ruller tilbage til den (hvis du kan huske i "gamle" tider med Windows XP/7 hvor du kunne starte Windows op "med den sidste fungerende Driverversion".
Desuden (hvis ikke det virker) kan du altid søge igen i Enhedshåndteringen for at få de nyeste Microsoft-drivere frem igen.
Du skal også bemærke, at Skærmdriverne for eksempel, virker måske med Windows, men udvidede Funktioner (flere skærme eller lyd) virker ikke nødvendigvis hvis ikke du installere de rigtige drivere