Avatar billede tifojuve Juniormester
06. september 2016 - 08:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Henvisning til "sidste celle med indhold"

Jeg sidder og arbejder med data fra nogle Excel-ark med 40000+ rækker. Da der skal sorteres en del i arkene, oprettes Pivot-tabeller, indsættes formler og plottes grafer, vil jeg gerne lave en makro.

Min første udfordring er dog at ikke 2 af disse ark har det samme antal rækker, men jeg vil gerne undgå at skulle taste noget manuelt efter makroen - eller mellem 2 makroer.

Mit spørgsmål går derfor på, om det er muligt i en formel at henvise til sidste celle med indhold i en given kolonne/række - istedet for at skrive fx D2:D46117 i første ark, D2:D41556 i næste osv.?
Avatar billede jens48 Ekspert
06. september 2016 - 09:40 #1
Denne formel vil give dig sidste fyldte celle i kolonne A.

=INDEKS(A:A;TÆLV(A:A))
Avatar billede tifojuve Juniormester
06. september 2016 - 10:00 #2
Hej Jens48.

Jeg har vist ikke formuleret mig så godt, prøver lige igen:

I de eksempler jeg angav ovenfor har jeg brug for at udskifte hhv. D46117 og D41556 med "et-eller-andet" som giver mig cellenavnet på den sidste fyldte celle i en given kolonne.

Kan man det?
Avatar billede jens48 Ekspert
06. september 2016 - 10:25 #3
Det var mig der ikke læste det ordentligt.

= Cells(WorksheetFunction.CountA(Range("D:D")), 4).Address
Avatar billede tifojuve Juniormester
06. september 2016 - 11:03 #4
Tak for det.

Den kan ikke lide kommaet og når jeg sletter det kan den ikke lide noget af det. Skal jeg sætte det ind på en særlig måde/et særligt sted?
Avatar billede jens48 Ekspert
06. september 2016 - 12:35 #5
Det er en instruktion til at sætte ind i en makro
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. september 2016 - 12:35 #6
Du skrev:

...... om det er muligt i en formel at henvise til sidste celle med indhold i en given kolonne/række - istedet for at skrive fx D2:D46117 i første ark, D2:D41556 i næste osv.?

Du kan finde rækkenummeret på sidst udfyldte celle i kolonne D med følgende matrixformel:

=SAMMENLIGN(2;1/(D1:D50000<>""))

(Hvis D50000 ikke er nok så sæt en højere celleadresse, men ikke højere end nødvendigt).

Hvis du for eksempel skal summere fra D2 til den sidst udfyldte celle i kolonne D kan du bruge følgende matrixformel:

SUM(D2:INDEKS(D2:D50000;SAMMENLIGN(2;1/(D2:D50000<>""))))
Avatar billede tifojuve Juniormester
06. september 2016 - 13:55 #7
Hej xl-Enthusiast.

I begge tilfælde returneres #I/T.

Sidste udfyldte celle i kolonne D er D42428, så jeg er ude efter noget der returnerer D42428 eller evt. 42428.
Avatar billede tifojuve Juniormester
06. september 2016 - 14:26 #8
Arh, 42428 går nok ikke.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. september 2016 - 14:51 #9
Har du husket at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter (ved afslutning af formelindtastning)?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. september 2016 - 14:57 #10
Denne her matrixformel returnerer $D$42427 hvis D42427 er den sidst udfyldte celle i kolonne D. Husk at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.

=ADRESSE(SAMMENLIGN(2;1/(D2:D50000<>""));4)
Avatar billede store-morten Ekspert
06. september 2016 - 17:14 #11
Makro:
Sub Marker_D2_til_sidste_celle()
SidsteRække = Sheets("Ark1").Range("D65536").End(xlUp).Address
Sheets("Ark1").Range("D2:" & SidsteRække).Select
End Sub
Avatar billede tifojuve Juniormester
07. september 2016 - 08:57 #12
Ok, vidste ikke jeg skulle holde Ctrl+Shift nede når jeg trykkede Enter. Nu virker det, skulle dog lige udskifte D2 med D1, så fik jeg resultatet jeg ville have.

Tak for hjælpen til alle.