Avatar billede lurup Ekspert
08. september 2016 - 00:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Lav database med web adgang

Er det mulig at lave en database hvor en hjemmeside henter data fra ?
Det skal være en nem måde at indtaske data til database som efter kommer på hjemme siden.
Måske en måde så der kan sættes en periode  på. FX en besked der skal vises fra 23/2 kl 17 til 24/2 kl 23
Avatar billede Slater Ekspert
08. september 2016 - 00:15 #1
Ja, det er muligt. Det er noget af det mest almindelige at bruge databaser til.
- Men ikke i ren HTML.

Kan du forklare lidt mere om, hvad det er du ønsker?
Avatar billede lurup Ekspert
08. september 2016 - 00:36 #2
Hej

Det vil jeg meget gerne.
Jeg skal bruge data til at blive vist på en infoskærm.
Pt skal jeg indtaske alle beskeder på hjemmesiden .
Jeg vil gerne have så alle ansatte kan åben en hjemmside hvor der er en formular de kan udfylde og sende og derefter bliver den vist på skærmen.
FX.
Overskrift
Besked
Start dato/kl  Slut dato/kl
Avatar billede Slater Ekspert
08. september 2016 - 06:45 #3
Det lyder jo som en udmærket idé, men hvis websiden er ren HTML nu, er det jo ikke bare sådan lige. Du skal bruge en side med en form, hvor man kan indtaste beskeder og tidspunkter, en modtagende side, der lægger de ting ind i databasen, og så skal du have et login. Ud over det skal man nok også kunne rette og slette beskederne.

Så er det også spørgsmålet, om det er hurtigst at lave det selv, eller bruge tid på at sætte et eller andet CMS op til at gøre det for en.

Men uanset kræver det noget server-side kode, f.eks. ASP eller PHP, og en database. Har du nogen præferencer, understøtter websidens server noget nu, og bruger den allerede noget? Er der allerede et CMS tilkoblet?
Avatar billede lurup Ekspert
08. september 2016 - 22:04 #4
Hej

Jeg tænker på noget som dette som jeg arbejder med i dag.
Jeg henter kun data fra serverne i dag og vil gerne lave min egene server med nem bruger flade

<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
        <title>AU-INFO</title>

        <style type="text/css">
            h1{
                text-align: center;
                font-family:'Comic Sans MS', Comic, Monospace;
                font-size:75px;
                color: black;
            }

            #content{
                font-size:40px;
                font-family:'Comic Sans MS', Comic, Monospace;
                margin-left: 275px;

            }
            .elevnr{
                display: inline-block;
                width: 50px;
                text-align: right;
                margin-right: 35px;
            }
        </style>
    </head>
    <body>
        <h1>KØKKENVAGT</h1>
        <div id="content">
            <?php
            $simple = simplexml_load_file('https://dhe.skoleplan.skoleit.dk/SPService.asmx/AktuelleAktiviteter?aktivitetsNavn=kokkenvagt');
            foreach ($simple->Aktivitet as $aktivitet) {
                echo '<span class="elevnr">' . $aktivitet->Elevnr . "</span>";
                echo $aktivitet->Navn;
                echo "\r\n<br>";
            }
            ?>
        </div>
    </body>
</html>
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
09. september 2016 - 09:49 #5
>Jeg vil gerne have så alle ansatte kan åben en hjemmside hvor der er en formular de kan udfylde og sende og derefter bliver den vist på skærmen.
det er bare at lave de formulare, sende data vidre til noget serverside code, der kalder noget sql.
og som Slater skriver, skal du have disse formulare:

login
opret indlæg, (her skal du være logget ind (måske en session))
rediger indlæg (her skal du være logget ind (måske en session))
slet indlæg (her skal du være logget ind (måske en session))

din database kunne være så simpel som dette:

CREATE TABLE `tbl_posts` (
  `id` int(11) NOT NULL,
  `Overskrift` varchar(255) COLLATE utf8_danish_ci NOT NULL,
  `Besked` text COLLATE utf8_danish_ci NOT NULL,
  `visses_fra` datetime NOT NULL,
  `visses_til` datetime NOT NULL,
  `user_id` int(11) NOT NULL
) ENGINE=InnoDB DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_danish_ci;

CREATE TABLE `tbl_user` (
  `id` int(11) NOT NULL,
  `firstname` varchar(25) COLLATE utf8_danish_ci NOT NULL,
  `lastname` varchar(25) COLLATE utf8_danish_ci NOT NULL,
  `username` varchar(25) COLLATE utf8_danish_ci NOT NULL,
  `password` varchar(50) COLLATE utf8_danish_ci NOT NULL
) ENGINE=InnoDB DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_danish_ci;

ALTER TABLE `tbl_posts`
  ADD PRIMARY KEY (`id`);

ALTER TABLE `tbl_user`
  ADD PRIMARY KEY (`id`);

ALTER TABLE `tbl_posts`
  MODIFY `id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT;

ALTER TABLE `tbl_user`
  MODIFY `id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT;

#4
du vil med fordel kunne ligge
font-family:'Comic Sans MS', Comic, Monospace;
ind i body i css, hvis det skal gælde for hele siden, det er lidt dumt at ligge den i flere klasser, hvis det ikke er nødvendigt.

body{
    font-family:'Comic Sans MS', Comic, Monospace;
}
Avatar billede lurup Ekspert
09. september 2016 - 21:12 #6
ronols igen....fedt

Hvilke format skal jeg ligge det in på min hjemmeside ??

Lyder spændede med css som også er nyt for mig.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
10. september 2016 - 08:34 #7
>Hvilke format skal jeg ligge det in på min hjemmeside ??
hvis det er det der står i den grå box, så er det den sql du skal bruge til at oprette dine tabeller i mysql databasen.

hvis det er body{...} så skal den stå mellem din <style type="text/css"> og </style>

>Lyder spændede med css som også er nyt for mig.
det er vel ikke helt nyt !!, du har tidligere brugt inlin style, hvilke gør coden uoverskuelig.

du hat tidligere skrevet
<span style="font-size:70px">
det er det der i en klaase, elle en id
<span class="xxx">
<span id="yyy">
du får også andre fordele ved at ligge din css op i <style type="text/css"> og </style>,
det er du kan ligge det externt, og dermed kan brugerens browser den, og siden blive hurtigere, næste gang brugeren er på den.
det kan genbruges
din code bliver mere ren

http://hjemmesideskolen.dk/css/css.php?id=css2
http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.php?id=css13
https://css-tricks.com/the-difference-between-id-and-class/
http://www.w3schools.com/css/css_syntax.asp
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
10. september 2016 - 08:39 #8
inlin => inline
elle => eller

her ville det være rart lige at kunne redigere sit indlæg,
som man kan på http://www.udvikleren.dk/