Avatar billede RuneDams Juniormester
11. september 2016 - 15:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Valg af nyt grafikkort

Hej kloge eksperten mennesker.
Jeg har oplevet, at mit gamle grafikkort er begyndt at kæmpe med de nye spil. Da jeg som studerende dog ikke har adgang til de store mængde af pengesummer, vil jeg helst gerne holde mine udgifter på et minimum. Jeg har derfor overvejet at købe et brugt grafikkort, i stedet for et helt nyt et, for slet ikke at tale om en helt ny computer.

P.t. er mine data på min computer følgende:
Bundkort: Asus crosshair iv formula
GPU: asus eah5870 (amd radeon hd 5870)
CPU: amd phenom 2 x6 1075t

Jeg er blevet tilbudt et nvidia gtx 770 eller 780 til omkring de 1000kr, og ville høre om der var en af jer, der kunne sige mig om det kunne køre i min computer/bundkort, og om jeg overhovedet ville få noget ud af det uden at skulle ud og købe en ny cpu også.

Håber i kan hjælpe mig
Mvh Rune Rasmussen
Avatar billede 220661 Ekspert
11. september 2016 - 22:49 #1
Jeg er ikke gamer.
Men ændrer du for meget på opsættet af computeren skal Windows geninstalleres og genaktiveres, og det kan måske blive svært hvis det er en OEM licens der er på den.
En anden ting du også skal være opmærksom på er om din strømforsyning kan klare opgraderingen på grafikken.
Avatar billede RuneDams Juniormester
11. september 2016 - 23:32 #2
Hej.
Jeg har planer om geninstallering af windows alligevel, så det er intet problem. En opgradering af strømforsyningen kan jeg godt klare, den kan trods alt tages videre til en ny computer tænker jeg.
Avatar billede Nina Forsker
12. september 2016 - 11:41 #3
Hej Rune,

Du skal klart udskifte dit grafik kort, det tilbud du har fået er ret godt og nok ikke en dum idé, dog er det ikke sikkert at der går mere end 2 - 3 år før du skal opgradere til noget bedre (CPU)

Da AMD er noget skrald at game på, så jeg ville anbefale at skifte over til Intel,

Din Socket er Socket-AM3, hvilket betyder at hvis du kan finde en CPU der kan matche Socket-AM3, så er det kompetitbel med dit bundkort.

Overclocker du din CPU? - Hvis ikke så kan dette også gøre at den kører lidt bedre, men pas på du ikke overdriver, da dette godt kan brænde din CPU af.

Håber det besvarede dit spørgsmål
Mvh. Nina
Avatar billede RuneDams Juniormester
14. september 2016 - 17:40 #4
Hej Nina.
Tak for svaret.
God ide med det Overclocking. Efter at have læst lidt om det på nettet, tror jeg dog jeg vil forsøge at sænke temperaturen i min computer lidt, inden jeg forsøger at overclocke den. Jeg vil bestemt overveje at udskifte mit grafikkort, nu det er et ok tilbud. Tak for svaret.
mvh