Avatar billede Bebbez86 Novice
14. september 2016 - 13:08 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 vil ikke starte efter seneste opdateringer

Hej.

Min laptop vil ikke starte op efter at have installeret opdateringer. Den kører Windows 10.

Forløbet:
- jeg modtager besked om, at der er tilgængelige opdateringer
- jeg siger ja til at installere og genstarter pc'en, da den beder om det
- da den skal starte op, kommer den aldrig videre end til Windows-logoet.
- jeg slukker pc'en (holder power-knappen nede)
- da jeg forsøger at starte op igen, er der sort skærm med en lille blinkende streg oppe i venstre hjørne

Jeg har optaget en lille video, der viser, hvad der sker (beklager den dårlige vinkel - skærmen er også i stykker :) ):
https://www.youtube.com/watch?v=DCjkicYPdBU&feature=youtu.be
(der går lige lidt tid, før videoen er tilgængelig, da youtube skal behandle den først)

Jeg har forsøgt at genstarte utallige gange - både med power-knappen og ved at fjerne batteriet, starte op med kun powerkablet og derefter trække powerkablet. Det er ikke lykkedes mig at komme til Windows Safe Mode

Nogle bud på en løsning? Meget gerne en, som ikke kræver, at jeg formatterer harddisken, da jeg har en del data, jeg ikke vil miste.

På forhånd tak!
Avatar billede poko1 Ekspert
14. september 2016 - 13:18 #1
Kan du se din Harddisk i Bios? Og hvilket fabrikat er PC:?
Har du en USB / DVD med Windows 10 Så start op på den og lige efter Valg af sprog har du nede i venstre hjørne mulighed for at køre en reparation prøv dette.

Ps. Video fjernet af bruger!
Avatar billede poko1 Ekspert
14. september 2016 - 13:22 #2
I øvrigt hvis det var den store anniversary-Update så går der nrimeligt lang tid før der sker noget.
Avatar billede Bebbez86 Novice
14. september 2016 - 13:24 #3
Tak for svar.
Ja, min harddisk står som "drive 1" i BIOS.
Det er en Sony Vaio S-serie.
Jeg har ikke en USB eller DVD med Windows på. Men jeg har en anden pc og tilgængelige USB/DVD-medier. Jeg kan bare ikke finde ud af at oprette en disk at boote fra.

Ja, jeg fjernede videoen, da den var længe om at behandle. Jeg forsøger lige igen...
Avatar billede Bebbez86 Novice
14. september 2016 - 13:34 #4
Avatar billede poko1 Ekspert
14. september 2016 - 13:37 #5
Kør dette link der starter automatisk der er vejledning undervejs Isæt en tom USB på Min 4GB
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=616936
Avatar billede poko1 Ekspert
14. september 2016 - 13:39 #6
Du skal jo nok vælge  disken fra Boot manageren F12 ???
Avatar billede Bebbez86 Novice
14. september 2016 - 13:47 #7
Hej poko1.

Tak for linket. Det er kun lykkedes mig at finde guides til at genoprette den pc, man sidder ved - ikke en anden pc, så det er super:)
Avatar billede poko1 Ekspert
14. september 2016 - 13:57 #8
Her er en vejledning som PDF tryk 2 gange på Free Download og tryk på gem så du har den i din mappe overførsler!
http://www.megafileupload.com/ojq1/SÃ¥dan_kan_du_hente_og_installere_Windows_10.pdf?pt=UJo51uW8SRFn6WQFqcbawKOqv%2BdnFb4u700AuyVYAiM%3D
Avatar billede Bebbez86 Novice
14. september 2016 - 14:50 #9
Nu er det lykkedes at starte op fra usb'en, men jeg kan ikke foretage en systemgendannelse. Den siger, at den ikke kan få adgang til en fil - sandsynligvis fordi et antivirusprogram blokerer for det. Jeg skal deaktivere antivirus-programmet og prøve igen.

Men da jeg ikke kan få adgang til Windows, kan jeg jo ikke deaktivtere antivirusprogrammet. Jeg har forsøgt med fire forskellige gendannelsespunkter, og den siger det samme hver gang.

Jeg kan heller ikke komme til at vælge Safe Mode - muligheden Startup Settings (som beskrevet eks. her: http://www.digitalcitizen.life/4-ways-boot-safe-mode-windows-10) er ganske enkelt ikke til stede...

Nogle bud? Er det muligt at deaktivere mit antivirusprorgram uden adgang til Windows?

Jeg kan også vælge kommandopromt til avanceret fejlfinding eller at vende tilbage til det tidligere build. Kan det mon bruges?

vh
Avatar billede Bebbez86 Novice
14. september 2016 - 14:52 #10
jeg har i øvrigt også forsøgt muligheden "Startreperation", hvor den diagnosticerer pc'en, men den meddeleler blot, at "Startreperation kan ikke reparere din pc"....
Avatar billede Bebbez86 Novice
14. september 2016 - 15:00 #11
Jeg kan selvfølgelig også nulstille computeren. Der står ,at jeg har mulighed for at vælge at gemme eller fjerne mine filer.

BEtyder det, at min programmer etc. vil være intakte, men at det kun er "selve windows" der nulstilles? Eller vil jeg skulle installere al software forfra?
Avatar billede poko1 Ekspert
14. september 2016 - 15:04 #12
Hvis dit tidligere build er Windows 10 så prøv det så går du blot tilbage til før dine opdateringer! hvis det er Windows 7 / 8  / 8,1  er det nok for sent.
Avatar billede Bebbez86 Novice
14. september 2016 - 15:12 #13
At gå tilbage til et tidligere build, giver også en fejlmelding, så det er heller ikke muligt...
Avatar billede poko1 Ekspert
14. september 2016 - 15:20 #14
og hurtig gentagende tastning på F8 under opstart ?
ellers ser jeg ikke anden vej end at tage disken ud og gemme indhold på en anden Pc:
Eller en geninstallation på samme partition så du får en Windows.Old
Avatar billede Bebbez86 Novice
21. september 2016 - 14:00 #15
Fik aldrig vendt tilbage. Det lyder til, at der ikke er nogen vej uden at lave en backup af disken og så installerer windows fra scratch. Tak til poko1 for hjælpen
Avatar billede kim-h Novice
24. september 2018 - 21:43 #16
Jeg Har nøjagtigt samme problem med min Dell maskine. Jeg havde clonet min gl. HDD over på en SSD som laver samme opstart som Bebbez86 beskriver efter Windows  opdatering. Så satte jeg den gamle HDD i igen og kunne starte Windows op på den. Men efter den også ville opdater Windows er den nu også død. :-(