Avatar billede Kevin BAM Praktikant
22. november 2016 - 03:10 Der er 4 kommentarer

Udskiftning til andet kabinet

Hey Boys er det let at rykke alt hardware motherbord, gpu, cpu og alt det der over i et andet kabinet? eller er det pisse svært? Da jeg står og vil vide om det er let nok, da jeg har en færdig lavet computer, har dog skiftet grafikkort selv
22. november 2016 - 08:22 #1
HEJ,

Det afhænger lidt af hvor god du er til at se små bogstaver og hvor gopdt kendskab du har til teknikken bag PC'ere.  Generelt er det (relativt) nemt.    Lidt afhængigt af kabinet-type er der KUN 1 eller 2  (nogle kabinetter 3) kritiske ledninger du skal være opmærksom på at de sidder rigtigt / i de rigtige stik. Jeg taler her om den ledning som går til strømforsyningen og som tænder/ slukker for samme strømforsyning.  Der er nogen kontrol-kys (LED)-ledninger, men vender du dem forkert lyser de bare ikke. Sætter du højttaleren forkert hører du inegn ting, men de er ikke kritiske (udover at de ikke fungerer efter den ønskede hensigt).

Skal du skifte til et nyt kabinet er det bedste råd jeg kan give dig, at du anskaffer dig en BRUGER MANUAL (User Manual) hvor dit motherboard / moderbord's forskellige stik er indtegnet så du kan se hvordan (og især hvor) du skal anbringe dine stik.

Som regel er alle ledninger i kabinettet tydeligt markeret med navn, så - hvis du kan læse - du (næsten) ikke kan undgå at sættte stikkene rigtigt - hvis du gør det med omhu.

Så svaret er:  Er du bare nogenlunde omhyggelig med at anbringe stik på MOderbordet rigtigt, kan det ikke gå galt.  Men check POWER ON OFF kontakten en extra gang.

Kristian
Avatar billede puren Ekspert
22. november 2016 - 08:30 #2
Både og....  Jeg har samlet computer i snart 20 år så jeg har styr på det.. Så det let for mig... Min mor har aldrig prøvet det før så det er svært for hende..  Men se nogle videoer af andre der gør det og forstå hvorfor de gør som de gør...

Og hold orden på hvor ting kommer fra...

Og være klar på at lære den dyreste lektie..  "sådan skal jeg ikke gøre"  når der står røg ud af computeren

Men hvis du selv har skiftet grafikkort... Så er du godt på vej
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. januar 2017 - 21:27 #3
Jeg har ligesom "puren" samlet flere computere, og har da altid fået dem til at virke "til sidst". Et kritisk punkt er hvis CPU´en har været afmonteret, at få den gjort ordentlig ren inden den monteres igen, samt køleelementets flade der vender mod CPU´en, og brug en ordentlig kølepasta.
24. januar 2017 - 00:06 #4
hej,

Korrekt, som ERIK HG påpeger. Vær sikker på,. at CPU'en  sidder rigtigt, at der er KØLEPASTA mellem Cpu'en og køleflangen.

HVIS IKKE :

Er det en moderne Intel CPU får du en advarsel på skærmen inden den lukker ned - er det en anden type (med mindre de osse har bygget det ind i deres CPU'er)  får du bare en CPU, som ikke virker (er brændt af!) .

Kristian