Avatar billede hansj Praktikant
22. november 2016 - 11:19 Der er 2 kommentarer

Optimering er ikke tilgængelig - Windows 10

HDD fejlidentificeres som SDD af Windows 10

Jeg ville i dag optimere min harddisk med det dertil indrettede værktøj i Windows 10, "Optimer drev" - men det kunne ikke lade sig gøre.
Det viser sig, at Windows opfatter harddisken som et solid state-drev - hvad den altså ikke er. Og derfor er optimering ikke tilgængelig.

Hvordan bringer jeg Windows ud af denne vildfarelse?

Harddisken er delt op i C: og D:. For C-drevet angives seneste kørsel at være sket den 18.10, så for en måneds tid siden blev det drev formentlig opfattet korrekt som en harddisk (eller del af). For D-drevet, som altså ligger på samme harddisk, angives, at optimeringen aldrig er kørt, så den del er åbenbart altid af Windows blevet opfattet som en SSD.

Jeg er godt klar over, at jeg kan lave en manuel defrag - men jeg vil jo helst have tingene i orden og på plads.

PS. Jeg har forsøgt at køre winsat formal, men uden resultat.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. november 2016 - 12:36 #1
Nu  skriver du ikke navnet på HDD. Det kunne jo være det er en Hybrid disk?
prøv at hente Defraggler kan også køre Optimicer.
http://filehippo.com/download_defraggler/download/769e7f79f51488a92ed18bc3faea411e/
Husk at fravælge programmer du ikke vil have med!
Avatar billede hansj Praktikant
22. november 2016 - 18:03 #2
Jo, men selv om det er en hybriddisk, burde Windows jo nok kunne finde ud af det. DIsken er i øvrigt en Toshiba MQ01ABD100 - jeg mener ikke, at det er en hybriddisk.

Tak for tippet med Defraggler - men jeg vil gerne have det hele i orden i Windows. Hvis det kan lade sig gøre. Ellers går det endda.