Avatar billede Drejer Novice
19. december 2016 - 19:34 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Domæne der potentielt set er skadeligt for et brand

Hej,

Hvis man opretter et domæne med et offentligt debat-forum eller lign., hvis formål er at folk kan fortælle om deres dårlige erfaringer med f.eks. en internet-udbyder, vejledning til at skifte udbyder o.lign., vil man så risikere at kunne blive hevet i retten for det, med krav om erstatning eller lign?

Bemærk at formålet er ikke at skabe ballade - Dog overvejer jeg lidt at vælge et domæne-navn der er ret provokerende overfor udbyderens navn. :)
Avatar billede INK Ekspert
19. december 2016 - 21:14 #1
Det at du skriver dette indlæg viser du ikke er i god tro mere. Der vil sikkert blive ballade, som du kalder det, og du kan sikkert holdes ansvarlig for overtrædelse af injurielovgivning m.m.
Hvis du går videre med sagen vil jeg klart anbefale, du får en juridisk vurdering af sagen. Der skal også være formuleret en klar juridisk tekst, der friholder dig for ansvar for de indlæg, der kommer på siden. Tænk dig rigtig godt om.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2016 - 21:16 #2
Jeg ville nok konsultere en jurist med ekspertise indenfor omraadet inden jeg startede saadant et projekt.

Men mit indtryk som ikke-jurist er at det er OK hvis du undgaar visse ting:
- fejlagtige oplysninger
- kraenkelser af varemaerker, copyright og lignende
- overtraedelse af indgaaede aftaler

Bemaerk at du udover at skulle undlade selv at overtraede disse ogsaa kan vaere ansvarlig for at fjerne indhold hvor andre har overtraadt disse.
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. december 2016 - 21:17 #3
Jeg kan godt se det sjove i at gå ud og provokere, men jeg tror der er risiko for de kan komme efter dig med bål og brand, uden at vide en dyt om det.
Jeg ville nok hellere anvende et mere anonymt navn/domæne og så kan folk jo skrive hvad de har lyst til.
Og er der så "nogle" der sviner en udbyder, så er det jo et frit land vi lever i.

Jeg har en bekendt der bygger hus med HusCompagniet og der googlede vi lidt og fandt denne side: http://www.vibyggerhus.dk/
Den er jo ikke direkte god for HusCompagniet, men siden lever stadig.
Dog er domænet jo heller ikke noget ala: fuckhuscompaniet.dk-ish...
Avatar billede Drejer Novice
19. december 2016 - 21:31 #4
Tak for jeres feedback.

Jeg tror jeg laver det mere "generelt" og finder et mindre provokerende navn til siden. Så burde jeg ikke løbe nogen risiko. :)